Consort La Capriola

Vrijdag 13 februari
18:00

©Malou van den Heuvel

Dresden in de 16e eeuw. Echo’s van een Europa in beweging

Tijdens de Renaissance was Dresden niet alleen een politieke hoofdstad, maar ook een bruisende muziekscene, een waar klanklaboratorium waar Italiaanse, Franse en Duitse invloeden elkaar kruisten. Het Consort La Capriola verkent deze verwantschappen en breuken in een reis door Dresden aan het begin van de 17e eeuw, in een tijd waarin de muziek langzaam van gedaante verandert.

In deze dynamische context ontvouwt zich hun programma, dat een mix is van even rijke als kosmopolitische artistieke parcours. Hans Leo Hassler, opgeleid in Venetië bij Andrea Gabrieli, belichaamt de ontmoeting tussen de Duitse contrapuntische strengheid en de Italiaanse expressiviteit. Antonio Scandello en Carlo Farina, Italiaanse musici die zich in Dresden vestigden, zullen ook een centrale rol spelen in deze culturele vermenging, door een brug te slaan tussen twee werelden en de grote instrumentale innovaties die nog zouden komen aan te kondigen. Gregor Brayssing, een luitspeler uit Dresden die na de Slag bij Mühlberg naar Frankrijk was gevlucht, zette de Franse muziek van het einde van de 15e eeuw in tabulatuur om en maakte daarmee de weg vrij voor een nieuwe taal. Deze kruisende trajecten getuigen van de rijkdom van de Europese muzikale uitwisselingen. Zo werd Dresden op de overgang van de 16e naar de 17e eeuw een vruchtbare smeltkroes van experimenten en stilistische vernieuwingen, die de opkomst van de barok aankondigden.

In Saksen is de kathedraal van Freiburg bij musicologen bekend om zijn vijf beelden van engelen met renaissanceviolen – een mooie verwijzing naar de traditie van het vioolconsort in de regio. Er zijn verschillende kopieën van deze instrumenten gemaakt, maar wij hebben ervoor gekozen om op onze Italiaanse violen uit Cremona te spelen. Deze keuze sluit aan bij de geest van die tijd: onze instrumenten passen volledig in de context van uitwisselingen die Dresden tijdens de renaissance kenmerkten. De invloeden uit Italië waren sterk en hebben in grote mate bijgedragen aan een ingrijpende verandering van het lokale muziekleven. Door dit programma te spelen op Italiaanse violen, zetten we deze grote muzikale dialoog voort die de contouren van een Europa in beweging schetst, en brengen we deze onder de aandacht.

Gabrielle Varbetian, canto
Elizabeth Sommers, violino soprano & alto
Dorine Lepeltier-Kovács, violino tenore
Manon Papasergio, violino basso & arpa doppia

Consort La Capriola

La Capriola is een muzikale en vriendschappelijke ontmoeting aan het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Lyon, gebaseerd op een gedeeld enthousiasme voor renaissancemuziek en één van de meest toonaangevende instrumenten uit die periode, de viool. 

Het ensemble, opgericht door Dorine Lepeltier-Kovács en gedragen door een rigoureus onderzoeksproject, ziet in 2021 het levenslicht. Een jaar later volgen de vier violisten van het Consort La Capriola een masteropleiding kamermuziek aan het Conservatoire National supérieur musique et Danse Lyon, waar ze les krijgen van Odile Édouard, Myriam Rignol, Anne Delafosse en Tiago Simas-Freire. 

Van de imposante violino basso tot de violino canto, via de alto en de tenore, sluit het Consort La Capriola aan bij de muzikale traditie van de vioolensembles uit de 16e eeuw. Dit samenspel van instrumenten, waarvan het klassieke strijkkwartet een directe afstammeling is, vormt een ideaal kader voor het verkennen van de polyfone sacrale en profane muziek uit de renaissance. Sinds april 2024 maakt het Consort La Capriola deel uit van het Europese programma S-EEEMERGING+, een springplank voor jonge ensembles die “Oude Muziek” spelen. In februari 2025 won het de Eerste Prijs van de Jury en de Publieksprijs op het Concours Première in Brussel, in het kader van het Festival FestiVita! (Brussels Early Music Festival). Het consort treedt op in Frankrijk (Lyon, Avignon, Marseille) en in het buitenland (Letland, Portugal, Italië, België). 

Daarnaast ontwikkelt het ensemble ook een voorliefde voor theatrale vormen en biedt het vandaag de dag muziekvoorstellingen aan die de verbanden tussen de humanistische filosofie en onze hedendaagse tijd verkennen. La Capriola-Commedia is dan ook de auteur en uitvoerder van de show “Harlou ! La Complainte de l’Enfant Sauvage”, gecreëerd in juli 2024 op het Festival OFF d’Avignon (publieksfavoriet Masque et la Plume 2024). 

Organologisch onderzoek, trans disciplinaire projecten, onbekende of zelfs ongepubliceerde partituren: La Capriola wil de muziek van de renaissance verspreiden door historische en muzikale eisen te combineren en deze tegelijkertijd voor iedereen toegankelijk te maken. Met een experimentele en collectieve aanpak nodigt het u uit om de rijkdom van de Europese renaissancemuziek te ontdekken, waarbij de klankkleuren van de stem en de tokkelinstrumenten worden gecombineerd met die van de violen. 

Sinds 2025 is La Capriola lid van de FEVIS (Fédération des Ensembles Vocaux et Instrumentaux Spécialisés).

Tarieven:
Voorverkoop: 20€/15€/5€
Verkoop: 25€/18€/5€