Donderdag 12 februari
19:30

De Opera van Dresden onder Maria Josepha, aartshertogin van Oostenrijk
Onder het bewind van Maria Josepha, Prinses van Oostenrijk (1710-1767), beleefde de Dresdner Opera een bloeiperiode die de stad in muzikaal opzicht op de kaart zette. Als echtgenote van de keurvorst van Saksen, Frederik August II, creëerde Maria Josepha een hof dat zich kenmerkte door zijn culturele verfijning en de bevordering van de kunsten, waarbij muziek een prominente plaats innam.
De opera van Dresden werd in deze tijd een belangrijk centrum voor zowel Italiaanse als Duitse opera, en het hof werd overspoeld met muzikale werken die het rijke culturele erfgoed van Europa weerspiegelden. De prinses, die zelf van muzikale waarde was, speelde een cruciale rol in het ondersteunen van componisten die het muzikale landschap van de tijd bepaalden.Le Pavillon maakte voor Festivita een opera pastiche rond de Dresdner Opera onder het bewind van Maria Josepha. Met arias voor sopraan van Johann Adolf Hasse, Giovanni Marco Rutini, Giovanni Alberto Ristori, Franz Xaver Richter en Maria Antonia Walpurgis, geven ze een overzicht van wat er toen gehoord werd!
Ann Cnop, viool en leiding
Liesbeth Nijs, viool
Luc Gijsbrecht, altviool
Mathilde Wolfs, cello
Edward Vanmarsenille, klavecimbel
Matteo Gemolo, traverso
Jana Pieters, sopran
Le Pavillon de Musique
Le Pavillon de Musique is een professioneel ensemble gepecialiseerd in Oude Muziek, opgericht in 2020 door de Belgische violiste en PhD-Doctor in de kunsten Ann Cnop. Met als thuisbasis Mechelen, heeft het ensemble zich snel gepositioneerd als een vernieuwende en toegewijde speler in het landschap van de historische uitvoeringspraktijk. Het ensemble heeft een duidelijke missie: het vermijden van de platgetreden paden en een podium bieden aan vergeten en verloren gewaande werken en componisten door het publiek in binnen- en buitenland kennis te laten maken met onontdekte juweeltjes.
Het ensemble werkt met een vaste kern van hooggespecialiseerde muzikanten, stuk voor stuk experts in de Oude Muziek, maar ook met wisselende bezettingen afhankelijk van het specifieke project. Deze flexibiliteit maakt het mogelijk om een breed scala aan muzikale stijlen en periodes te verkennen, van de vroege barok tot de romantiek, met bijzondere aandacht voor historische instrumenten en zeldzame tot weinig uitgevoerde werken.
Naast de samenwerking met topmuzikanten uit de Oude Muziek, heeft le Pavillon de Musique al snel een breed netwerk opgebouwd van gerenommeerde partners en instellingen. Tot deze partners behoren onder andere het MA Festival Brugge, Klara, Magdeburger Zentrum für Telemann-Pflege und -Forschung en Museum Vleeshuis Antwerpen. De repetities van het ensemble vinden steeds plaats op voor het publiek toegankelijke locaties, een initiatief dat zeer wordt gewaardeerd door muziekliefhebbers en dat de transparantie en toegankelijkheid van het ensemble en het creatieve proces bevordert.
De artistieke leiding van le Pavillon de Musique is in handen van Ann Cnop, violiste, PhD in de kunsten (UGent). Ann Cnop heeft zich in de loop der jaren bewezen als een expert in zowel de academische wereld als in de Oude Muziek scene. Haar bijzondere interesse gaat uit naar het onderzoek naar onbekende en vergeten componisten, evenals naar oude manuscripten die wachten om opnieuw belicht te worden. Dit onderzoek vormt de basis voor de uitvoeringen van het ensemble, die altijd gepaard gaan met een wetenschappelijke onderbouwing en met respect voor de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk.
In 2021 bracht le Pavillon de Musique een dubbel-cd uit bij het Belgische label Et’Cetera, waarop de volledige bundel van de zes vioolconcerti van de Belgische componist Henri-Jacques De Croes staat. De concerti werden door Ann Cnop ontdekt in de Musik och Teaterbiblioteket in Stockholm, en hun opname markeerde een belangrijke mijlpaal voor het ensemble.
Naast de eigen producties is le Pavillon de Musique actief op verschillende prestigieuze festivals en evenementen in binnen- en buitenland. In juli 2021 was het ensemble artist in residence tijdens de eerste editie van het Intra Muros Early Music Festival te Alden Biesen. In datzelfde jaar was het ensemble actief tijdens de finale van de Internationale Wedstrijd Musica Antiqua Brugge (de Koningin Elisabeth Wedstrijd voor Oude Muziek), waar het de finalisten begeleidde.
In 2022 stond le Pavillon de Musique op het podium van de Händel Festspiele in Halle, Duitsland, het grootste operafestival van het land, waar het ensemble onder leiding van Ann Cnop het publiek veroverde. Het ensemble was eveneens te zien in de operaproductie Acis and Galatea van Georg Friedrich Händel tijdens de Mozartiade in Brussel.
In 2023 en 2024 was het ensemble te gast op verschillende internationale festivals, waaronder Musica Viva Osnabrück en de Magdeburg Telemann-Festtage, waar het ensemble het openingsconcert verzorgde.
In 2025 is le Pavillon de Musique te gast op het gerenomeerde Franse Festival de Saint-Michel-en-Thiérache en Concentus Moraviae Festival in Tsjechië.
Vanaf 2026 werkt le Pavillon de Musique als partner mee aan een grootschalig meerjarig onderzoek rond de geschiedenis van het Brusselse Coudenbergpaleis. Samen met vele anderen, waaronder -Le Conservatoire Royal de Bruxelles, het Muziek Instrumenten Museum (MIM), UCL, KBR- zal le Pavillon de Musique instaan voor het onderzoek. Het ensemble zal daarnaast het resultaat van dit onderzoek naar verschillende concertpodia brengen.
Het ensemble beperkt zich niet tot de instrumentale muziek, maar werkt ook nauw samen met andere ensembles en artiesten, zowel nationaal als internationaal. Zo werkte le Pavillon de Musique samen met het Spaanse ensemble La Hispanoflamenca voor een project rond de Italiaanse componist Giacomo Sarcuni. In oktober 2021 werden verschillende werken van Sarcuni in wereldpremière uitgevoerd tijdens het Early Music Festival Mechelen, waarvoor Ann Cnop als curator fungeerde. De opname van deze uitvoering werd in 2022 uitgebracht op cd, samen met een video van de uitvoering in de Mechelse Sint Pieter- en Paulkerk.In 2024 bracht le Pavillon de Musique een nieuwe cd uit met anonieme vioolconcerti uit de Musik och Teaterbiblioteket in Stockholm.
Ann Cnop
Ann Cnop ontdekte haar passie voor muziek al op jonge leeftijd. Toen ze zeven jaar oud was, kreeg ze haar eerste viool in handen en sindsdien is de viool een verlengstuk van haarzelf geworden. Als kind voelde ze zich al volledig thuis op het podium en deze verbondenheid met muziek zou haar leven verder vormgeven. Haar muzikale reis begon aan het Stedelijk Conservatorium van Mechelen, waar ze viool studeerde bij Frans Vos en kamermuziek bij Florent Van de Vondel. Deze jaren waren bepalend voor haar artistieke ontwikkeling.
Ann’s talent bleef niet onopgemerkt. Ze werd finalist van de Herman Krebbers-wedstrijd voor viool en sleepte de eerste prijs in de prestigieuze Willem Kerstens kamermuziekwedstrijd in de wacht. Dankzij deze successen kreeg ze de kans om als soliste op te treden met verschillende orkesten, wat haar een brede orkestervaring opleverde en haar artistieke horizon verruimde.
Op 17-jarige leeftijd besloot Ann haar studie verder te zetten aan het Lemmensinstituut in Leuven, waar ze viool studeerde bij Elisa Kawaguti. Ze behaalde haar Masterdiploma met de hoogste onderscheiding (magna cum laude). Haar zoektocht naar muzikale perfectie leidde haar naar het Brusselse Conservatorium, waar ze haar studie voor barokviool voortzette bij de legendarische Sigiswald Kuijken. Ook hier behaalde ze haar tweede Master, opnieuw magna cum laude. Haar toewijding aan de oude muziek werd erkend met de Ingeborg Köberle Prijs, een jaarlijkse onderscheiding voor de meest beloftevolle studenten.
Door de jaren heen is Ann uitgegroeid tot een veelgevraagde soliste en kamermuzikante, met optredens op internationale podia van Mexico tot Japan. Ze heeft samengespeeld met ensembles als La Petite Bande, waarmee ze Bachs vioolconcerten en Mozarts Symphonie Concertante uitvoerde, en met Il Fondamento, waarvoor ze solo speelde in Mendelssohns vioolconcerto. Daarnaast is Ann concertmeester van het Duitse orkest Concert Royal Köln en van Scherzi Musicali, en speelt ze regelmatig duo’s met pianist Thomas Boodts.
Ann’s liefde voor muziek gaat verder dan louter uitvoering; ze is ook een gepassioneerd onderzoeker. Sinds enkele jaren richt ze zich op de uitvoeringspraktijk in de romantiek. Haar doctoraat aan de Universiteit Gent, getiteld “Das Freispiel”, onderzoekt de viooltechniek in de 19de eeuw, specifiek binnen het Duitse repertoire. In september 2019 behaalde ze haar PhD-Doctor in de Kunsten/Muziek. Haar expertise en kennis maken haar een veelgevraagde gast bij radiozender Klara, waar ze regelmatig wordt uitgenodigd voor reportages en interviews als specialist in oude muziek.
In 2020 richtte Ann, het ensemble le Pavillon de Musique op. Dit ensemble richt zich op het herontdekken van onbekend repertoire en componisten en heeft als doel de rijke muziekgeschiedenis van de verschillende periodes opnieuw tot leven te brengen. Als artistiek leider ziet Ann le Pavillon de Musique als het middel om de Oude Muziek in Vlaanderen naar een internationaal niveau te tillen. Ann streeft ernaar om le Pavillon de Musique als dé ambassadeur van de Oude Muziek in Vlaanderen neer te zetten, met zowel nationale als internationale uitstraling en een belangrijk cultureel exportproduct.
Privé-evenement op uitnodiging