Vrijdag 13 februari
22:45

“Italiaanse” avond aan het hof te Dresden
Terwijl keurvorst Friedrich August I (1670–1733) – tevens koning August II “de Sterke” van Polen – vooral een voorliefde had voor de Franse hofcultuur en -muziek, ontwikkelde zijn zoon Friedrich August II (1696–1763) – de latere keurvorst August II en koning August III van Polen – reeds op jonge leeftijd een grote bewondering voor de Italiaanse muziek. Al vóór zijn troonsbestijging in 1733 verzamelde hij, samen met zijn hofmusici en zijn muziekminnende echtgenote Maria Josepha van Oostenrijk, een indrukwekkende collectie werken in Italiaanse stijl van vooraanstaande Italiaanse en Duitse componisten. Niet al deze componisten waren overigens daadwerkelijk aan het Dresdense hof verbonden.
Grote delen van de toenmalige hofbibliotheek zijn tot op heden bewaard gebleven in de Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek. Voor dit programma maakten we een selectie uit werken die destijds mogelijk geklonken hebben tijdens de kamermuziekavonden die de prins en prinses organiseerden in hun privévertrekken in het Dresdense Taschenbergpaleis.
Caroline Weynants, sopraan
Peter Van Heyghen, blokfluit
Benoît Laurent, hobo
Mira Glodeanu, viool
Marc Vanscheeuwijck, basse de violon
Kris Verhelst, klavecimbel
More Maiorum
De naam More Maiorum verwijst naar het gewoonterecht van de voorouders uit de antieke Romeinse geschiedenis. Het mos maiorum was een geheel van ongeschreven wetten die aanvankelijk het enige houvast vormden in de Romeinse rechtspraak maar ook later richting bleven geven in het dagelijkse leven, als teken van eerbied van de Romeinen voor hun verleden.
More Maiorum betekent dus eigenlijk zoveel als: zoals onze voorouders het deden.
De kamermuziekgroep die nu deze naam draagt, startte als een initiatief van enkele studenten aan het Koninklijk Conservatorium en de Rijksuniversiteit te Gent die zich toelegden op het verantwoord uitvoeren van Barokmuziek met historisch instrumentarium.
Sinds 1993 wordt More Maiorum artistiek geleid door Peter Van Heyghen. Het repertoire beslaat de kamermuziek voor drie tot zes uitvoerders gecomponeerd tussen ca.1560 en 1740. De bezetting wordt opgebouwd rond het centrale duo Peter Van Heyghen (blokfluit) – Kris Verhelst (klavecimbel/orgel) en wordt naargelang de aard van het programma aangevuld met een tweede blokfluit, hobo, fagot, viool, gamba, basviool, cello, luit en/of zang.
More Maiorum verzorgde concerten in België, Nederland, Duitsland, Zwitserland, Italië, de Verenigde Staten en Japan. Tussen 2007 en 2009 was More Maiorum één van de eerste “ensemble in residence” bij AMUZ te Antwerpen.
Caroline Weynants

Caroline Weynants was pas 10 jaar oud toen ze begon met zingen, in het koor La Choraline onder leiding van Benoit Giaux. De sopraan zette haar opleiding zang en kamermuziek verder in het Conservatoire Royal de Musique te Luik, bij Greta de Reyghere en Jean-Pierre Peuvion, waar ze gepassioneerd is door zowel hedendaagse als oude muziek.
Naast haar opleiding, vatte ze haar professionele carrière aan, bij het Chœur de Chambre de Namur (kamerkoor), waar ze samenwerkt met gerenommeerde dirigenten op de internationale scène, en ze regelmatig als soliste zingt.
Al snel wordt Caroline gevraagd door andere ensembles, zowel als soliste als voor polyfonie, een facet van haar zangkunst, dat haar bijzonder na aan het hart ligt en dat getuigt van haar veelzijdigheid en muzikaliteit. Ze concerteert en deed veel opnames, met talrijke ensembles en artiesten die toonaangevend zijn op gebied van de Oude Muziek: La Fenice (Jean Tubéry), Les Agrémens (Guy Van Waas), Il Fondamento (Paul Dombrecht), Il Gardellino (Marcel Ponseele en Jan De Winne), Vox Luminis (Lionel Meunier), Cappella Mediterranea (Leonardo García Alarcón), en tot slotte het ensemble Correspondances geleid door Sébastien Daucé, waarmee ze een trouwe en duurzame samenwerking onderhoudt.
Kris Verhelst

Kris Verhelst concerteert wereldwijd op zowel historische klavierinstrumenten als op hedendaagse replica (klavecimbel, klavechord en orgel). Haar interpretaties getuigen steeds van een diep inzicht en grondig respect voor de specifieke eigenschappen van elk instrument.
Kris Verhelst studeerde orgel aan het Lemmensinstituut te Leuven en klavecimbel aan het Koninklijk Vlaams conservatorium te Antwerpen.
Zij profileert zich niet alleen als soliste, maar bouwde tevens een internationale reputatie op als basso continuo-speelster. Kris blijft zich verdiepen in de historische bronnen en basso continuo traktaten ter verfijning van de uitvoeringspraktijk.
Ze concerteert met toonaangevende Barokorkesten en kamermuziekensembles zoals Anima Eterna, Les Muffatti, Il Gardellino, More Maiorum, Vox Luminis, Concerto Palatino, Ricercar consort, enz…
Als docente klavecimbel, basso continuo en kamermuziek is Kris Verhelst verbonden aan het Conservatorium te Amsterdam en aan de Hoofdstedelijke Kunstacademie te Brussel. Daarnaast leidt ze wereldwijd regelmatig masterclasses en workshops aan diverse instituten en bij gespecialiseerde organisaties.
Peter Van Heyghen

Na zijn opleiding als blokfluitist ontwikkelde Peter Van Heyghen zich tot een internationaal gerenommeerd specialist in de uitvoeringspraktijk van 16de-, 17de- en 18de-eeuwse muziek. Hij treedt op als solist en met zijn kamermuziekensembles More Maiorum en Mezzaluna, maar is daarnaast ook bijzonder actief als ensembleleider, dirigent en docent.
Tien jaar lang was hij vaste dirigent van het Brusselse barokorkest Les Muffatti. Sinds 2016 is hij nauw verbonden aan het Belgische barokorkest en vocaal ensemble Il Gardellino, waar hij zich toelegt op de herontdekking van vergeten meesterwerken.
Als blokfluitist en dirigent nam hij talrijke cd’s op voor labels als Accent, Eufoda, Opus 111, Passacaille, en Ramée.
Peter Van Heyghen is docent cultureel geïnformeerde uitvoeringspraktijk aan het Koninklijk Conservatorium Brussel en het Conservatorium van Amsterdam. Daarnaast wordt hij wereldwijd regelmatig uitgenodigd als gastdirigent, voor het leiden van masterclasses en workshops, het geven van lezingen en het deelnemen aan debatten.
Hij behaalde de academische graad van Doctor in de Kunsten aan de Vrije Universiteit Brussel, in samenwerking met het Koninklijk Conservatorium Brussel.
Benoît Laurent

Na zijn studies blokfluit, hobo en barokhobo, behaalde Benoît Laurent in augustus 2008 de 2e prijs op het ‘Musica Antiqua Concours’ te Brugge (nu bekend als de ‘MA competition’ op het Ma-festival in Brugge), binnen de categorie ‘solist’. Sindsdien treedt hij op met meerdere van de beste Europese orkesten en ensembles binnen de Oude Muziek. Hij heeft talrijke Cd’s opgenomen als solist, kamermusicus of orkestmusicus. Waaronder twee concertos voor hobo van G. Sammartini met Les Muffatti en Peter Van Heyghen, Duitse muziek voor hobo-ensemble met zijn eigen ensemble Lingua Franca, het concerto voor hobo in Do groot van L.A. Lebrun met Les Agrémens, Duitse sonates voor barokhobo met Lingua Franca, het concerto voor hobo en viool van J.S. Bach met het Basel Kammerorchester, sonates voor hobo en basso continuo gecomponeerd door musici van G.F. Haendel en een concerto van A. Vivaldi met het The 1750 Project. In 2020 heeft Benoît met succes zijn doctoraatsthesis gepresenteerd, met als onderwerp ‘Giuseppi Sammartini en zijn repertoire voor blaasinstrumenten’ (een samenwerking tussen de Université Libre de Bruxelles en het Conservatoire Royal de Bruxelles). Hij onderwijst barokhobo, historische muziektheorie en historische versieringen aan het Conservatoire royal de Bruxelles, en werkt momenteel voor de FNRS (Fonds de la recherche scientifique), aan een project rond improvisatie van Fantasiën in Oude stijl.
Mira Glodeanu

Mira Glodeanu, studeerde af aan de Muziekacademie van Boekarest, waar ze al op jonge leeftijd een passie ontwikkelde voor barokmuziek en historisch geïnformeerde uitvoeringen. In 1993 vestigde ze zich in Brussel om haar studies bij Sigiswald Kuijken verder te zetten. Al snel werd ze uitgenodigd om deel te nemen aan producties van La Petite Bande, waarna ze samenwerkte met tal van barokensembles.
Mira Glodeanu is een veelgevraagd violiste die over de hele wereld optreedt en talrijke cd’s heeft opgenomen, als soliste of Konzertmeister, met prestigieuze ensembles zoals Collegium Vocale, L’Arpeggiata, Le Poème Harmonique en Tafelmusik.
Samen met klavecinist Frédérick Haas is ze medeoprichtster van het Belgische kamermuziekensemble Ausonia en artistiek directeur van het Franse ensemble Philidor. Als soliste omvat haar uitgebreide discografie sonates en concerti van J. S. Bach, H. I. F. Biber, F. Francoeur en G. Tartini, voornamelijk uitgegeven door Éditions d’Ambronay en Hitasura Productions.
Mira Glodeanu is docent barokviool aan het Conservatoire Royal de Bruxelles en geeft ook masterclasses in Frankrijk, Spanje, Roemenië, Engeland, Duitsland, Hongarije en Brazilië. Ze speelt op een viool van A. Chappuy (Parijs, 1757) en een zeldzaam instrument van M. Groblicz (Krakau, 1604
Marc Vanscheeuwijck

Marc Vanscheeuwijck is barokcellist, doctor in de musicologie en professor emeritus in de musicologie aan de Universiteit van Oregon (VSA), waar hij van 1995 tot 2022 muziekgeschiedenis van de Renaissance tot de Klassieke periode, uitvoeringspraktijk en barokcello heeft gedoceerd.
Momenteel is hij gastdocent barokcello en organologie aan het Conservatoire royal in Brussel.
Zijn onderzoek richt zich op de muziek uit de late 17e eeuw in Bologna en Emilia, evenals de geschiedenis en het repertoire van basviolen.
Als barokcellist treedt hij regelmatig op met ensembles in Europa en Noord-Amerika en heeft hij een vijftiental cd’s opgenomen.