Ricercar Consort

Zaterdag 14 februari
21:00

Festivita26-ricercar

Da Pacem

Tijdens de bezetting van Leipzig in 1633, midden in de Dertigjarige Oorlog, zocht het volk troost en eenheid in gebed en muziek. Ondanks de bombardementen, kwamen de inwoners dag en nacht samen in de kerken, om hun geloof en angst te uiten door middel van liederen en boetpsalmen. 

In deze context, componeert Heinrich Schütz, Kapelmeester van de keurvorst van Saxen Jean-Georges de eerste, zowel officiële als spirituele muziek, bedoeld om zijn tijdgenoten moreel te ondersteunen. Zijn werken weerspiegelen het streven naar vrede en het vragen om vergiffenis van godswege. 

Sommige composities, zoals Teutoniam dudum belli (SWV 338) of Da pacem, Domine (SWV 465), hadden een politieke betekenis en waren verbonden met openbare ceremonies, met name rond het Verdrag van Praag (1635). Andere, zoals Domine, ne in furore tuo arguas me (SWV 85) of Herr, unser Herrscher (SWV 449), drukken berouw en christelijke hoop uit in een context van oorlog die werd gezien als een straf voor zonde.

Schütz bracht ook hulde aan zijn muzikale vrienden, zoals Christoph Cornett en Hermann Schein, door hun herinneringen te verwerken in werken als Musicalische Exequien en Geistliche Chormusik (1648), opgedragen aan de kerken en scholen van Leipzig voor vredigere tijden.

Zijn muziek combineert geloof, troost en het ideaal van vrede, met als hoogtepunt werken als Verley uns Frieden genädiglich (SWV 372) en de psalm Siehe, wie fein und lieblich ists (SWV 48), symbool van hernieuwde broederschap na de Vrede van Westfalen (1648).

Zo belichaamt het werk van Schütz de collectieve stem van een volk dat op zoek is naar vrede en verlossing te midden van de verwoestingen van de oorlog.

Céline Scheen, sopraan
Barbora Kabatkova, sopraan
Daniel Folqué, alt
Hugo Hymas, tenor
Matthias Vieweg, bas
Sophie Gent, viool
Jozef Zak, viool
Anna Lachegyi, viola da gamba
Clémence Schiltz, viola da gamba
Benoît Vanden Bemden, violone
Julien Wolfs, orgel
Philippe Pierlot, viola da gamba & leiding

Ricercar Consort

“Rondom de viola da gamba van Philippe Pierlot heeft het Ricercar Consort een nauwkeurig, genereus en inspirerend kader gecreëerd: een uitvoering die nederigheid en charisma, helderheid en warmte combineert.” 

In 1985 maakt het Ricercar Consort zijn eerste concerttournee met L’Offrande Musicale van J.S. Bach. Het ensemble verwerft internationale bekendheid, met name op het gebied van cantates en instrumentale muziek uit de Duitse barok. Het geeft talrijke concerten met Henri Ledroit, Max van Egmond, James Bowman… en neemt een vijftigtal platen op, waaronder het complete werk van onbekende componisten als N. Bruhns en M. Weckmann. 

Het ensemble, onder leiding van de Luikse Philippe Pierlot, wisselt vandaag de dag grootschalige producties af, voornamelijk op het gebied van sacrale muziek; de Passies, cantates van Bach, het Stabat Mater van Pergolesi, Vivaldi… met kamermuziek, waarvan een groot deel rond het gambaconsort. 

Hun opnames van de werken van Bach (Magnificat, Trauer-Ode, Johannespassie, kerstcantates…) worden door de internationale pers erkend en geprezen als referentie-uitvoeringen. 

Met de steun van de Franse Gemeenschap van België en ‘Wallonie Bruxelles International’ treedt het ensemble op tijdens prestigieuze festivals zoals Boston, San Diego, Edinburgh, Utrecht, Leipzig of Weimar… en al vele jaren tijdens ‘Les Folles Journées de Nantes’. Hun opnames gewijd aan de cantates van Bach en de representatieve muziek van Biber werden bekroond met de Diapason d’Or.

festivita26-philippepierlot

Philippe Pierlot

Philippe Pierlot werd geboren in Luik. Nadat hij zichzelf gitaar en luit had aangeleerd, richtte hij zich op de viola da gamba, die hij studeerde bij Wieland Kuijken. Hij legt zich toe op kamermuziek, oratoria en opera, en verdeelt zijn tijd tussen de viola da gamba en dirigeren. Hij zorgdevoor bewerkingen en hernieuwde interesse voor de opera’s Il Ritorno d’Ulisse van Monteverdi (in een enscenering van William Kentridge, die al twintig jaar regelmatig over de hele wereld wordt opgevoerd), Sémélé van Marin Marais en de Marcus Passie (BWV 247) van Bach.

Hij houdt ervan om ongewone ontmoetingen met de viola da gamba te creëren, waarbij hij hedendaagse creaties tot stand brengt of volkstradities herinterpreteert. Zijn meest recente opnames zijn gewijd aan een recital voor solo gamba (“Méditation”), met sopraan Céline Scheen “Dolcissimo Sospiro” en “Larmes de la Vierge”, dat binnenkort verschijnt.

Naast recitals en concerten met zijn ensemble, hecht hij bijzonder veel waarde aan zijn regelmatige samenwerking met Jordi Savall in het ensemble Hespérion XXI. Omdat hij veel belang hecht aan het aanmoedigen en begeleiden van jonge artiesten, heeft hij vijftien jaar geleden samen met collega’s een platenlabel opgericht dat muzikanten uitnodigt om hun persoonlijke projecten zelf te produceren.

Philippe Pierlot is gevestigd in de stad Spa in België, waar hij sinds het najaar van 2015 een internationaal seminarie rond de viola da gamba organiseert, een festival “Printemps Baroque de Spa” en een kleine reeks zomerconcerten waar jonge creatieve artiesten hun visie op oude muziek vandaag de dag kunnen voorstellen. Philippe Pierlot geeft les in Spa tijdens masterclasses of stages en is docent aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel.

Tarieven:
Voorverkoop: 35€/25€/20€/10€/5€
Verkoop: 40€/30€/25€/10€/5€