Le Concert de la Loge

Zondag 18 februari
17:00

©Franck Juery

Paris-Bruxelles

Werken van Van Malderen, Gossec, Grétry, Haydn en Gluck

 In de tijd van de verlichting bleef Parijs, naast Londen Wenen een van de belangrijkste centra van het Europese muziekleven. Logischerwijs trok de stad de beste musici aan van het hele continent, zoals Christoph-Willibald Gluck, de grote hervormer van de opera, die zijn laatste operawerken in de Franse hoofdstad presenteerde. Dit was ook het geval voor de generatie artiesten die in het midden van de eeuw werden opgeleid in het gebied dat nog geen België heette, zoals Louis-Charles Ragué, geboren in Namen in 1744, wiens symfonieën een groot succes waren op het Concert Spirituel in de Tuilerieën aan de vooravond van de Revolutie, en André-Ernest-Modeste Grétry, geboren in Luik in 1741, de onbetwiste meester van de komische opera gedurende meer dan drie decennia en protegé van zowel Marie-Antoinette als Napoleon. Hetzelfde geldt voor François-Joseph Gossec, die afkomstig was uit Henegouwen voordat hij zijn opleiding afrondde in Antwerpen en Brussel. Hij verhuisde in 1751 naar Parijs en was een sleutelfiguur in het Franse muziekleven. Hij was oprichter van het Concert des Amateurs (de voorloper van het Concert de la Loge Olympique), directeur van het Concert Spirituel, de Opéra, het Conservatorium èn held van de Revolutie.

Al deze musici droegen op hun eigen manier bij aan de ontwikkeling van het symfoniegenre, dat in die tijd werd gedomineerd door Joseph Haydn. Hoewel hij nooit in Parijs kwam, was de muziek van Esterhazy’s meester overal te horen, zowel in het Concert Spirituel als in het Concert de la Loge Olympique, waar hij de opdracht kreeg om de reeks van zes “Parijse Symfonieën” te schrijven.

Julien Chauvin, viool en leiding
Raphael Aubry, viool
Marieke Bouche, viool
Anne Camillo, viool
Saori Furukawa, viool
Anna Markova, viool
Blandine Chemin, viool
Pierre-Éric Nimylowycz, altviool
Maria Mosconi, altviool
Julien Barre, cello
Anne-Charlotte Dupas, cello
Christian Staude, contrabas
Tami Krausz, fluit
Jean-Marc Philippe, hobo
Clara Espinosa, hobo
Javier Zafra, fagot
Félix Roth, hoorn
Nina Daigremont, hoorn

©Marco Borggreve

Biografieën

Le Concert de la Loge

In januari 2015 richtte violist Julien Chauvin een nieuw ensemble op met historische instrumenten: Le Concert de la Loge Olympique. Beroemd om zijn uitvoering van de Parijse Symfonieën van Joseph Haydn, biedt dit ensemble nu programma’s voor kamer-, symfonische en operamuziek, gedirigeerd vanaf de viool of baton, en voert het een breed repertoire uit, variërend van barokmuziek tot muziek uit het begin van de 20e eeuw. Het doel van deze re-creatie is ook om nieuwe concertvormen te verkennen, waarbij de spontaniteit en gebruiken van de late achttiende eeuw herleven.

Het ensemble is vaak op tournee geweest en trad op naast gerenommeerde solisten als Karina Gauvin, Sandrine Piau, Philippe Jaroussky en Justin Taylor. Het heeft de zes delen van de Parijse Symfonieën van Haydn opgenomen (Aparté label) en nu herontdekt het andere repertoires: de Franse melodieën, georkestreerd in ‘Si j’ai aimé’ met Sandrine Piau (Alpha label), de ‘Symphonies de Salons’ (Aparté label) en de vioolconcerten in « Vivaldi Il Teatro » (63e deel van de Vivaldi Edition op het Naïve label).

De opnames van de complete Parijse Symfonieën, Si J’ai Aimé, met romantische melodieën en Vivaldi Il Teatro werden lovend ontvangen. Rivales ontving de Gramophone Voice & Ensemble Award 2023. In 2021 begon er voor het Concert de la Loge een nieuwe samenwerking met het label Alpha, waarbij de laatste drie symfonieën van Mozart centraal staan.

In juni 2016 maakte het Franse Nationale Olympische Sportcomité bezwaar tegen het gebruik van het bijvoeglijk naamwoord ‘Olympisch’ door het ensemble, dat gedwongen werd zijn historische naam te veranderen in ‘Le Concert de la Loge’.

Het ensemble wordt ondersteund door het Ministerie van Cultuur, de stad Parijs, de regio Île-de-France, de Société Générale C’est vous l’avenir Foundation (hoofdsponsor), Abéo, het Françoise Kahn-Hamm Endowment Fund en de sponsors die lid zijn van Club Olympe. Het is in residentie bij het Jean-Baptiste Lully Conservatorium in Puteaux, geassocieerd artiest in residentie bij de Fondation Singer-Polignac en geassocieerd ensemble bij het Auditorium du Louvre. Het is ook een ensemble in residentie bij het Festival van Saint-Denis, twee jaar lang gesteund door de DRAC Ile-de-France. In 2021 begon het ensemble aan een vierjarige wederzijdse residentie met de Association pour le Développement des Activités Musicales dans l’Aisne (ADAMA) en het Centre de Musique Baroque de Versailles.

Julien Chauvin

Al op jonge leeftijd werd Julien Chauvin aangetrokken door de ontwikkelingen in de barok en de heropleving van uitvoeringen op historische instrumenten. Hij vertrok naar Nederland om een opleiding te volgen aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Zijn wens om een beroemd 18e-eeuws ensemble nieuw leven in te blazen leidde tot de oprichting van Le Concert de la Loge in 2015. Tegelijkertijd bleef  hij samenwerken met het Quatuor Cambini-Paris, opgericht in 2007.

Hij is muzikaal leider van operaproducties zoals Phèdre van Lemoyne en Cendrillon van Isouard, Armida van Haydn, De ontvoering uit het Seraglio van Mozart en        Il Cid van Sacchini.  

Hij is ook gastdirigent van verschillende orkesten: de Esterházy Hofkapelle, het Orchestre national d’Avignon-Provence, het Orchestre national de Metz, het Orchestre de Chambre de Paris, het Orchestre de l’opéra de Limoges, het Orkiestra Historyczna in Katowice, het Folger Consort in Washington, Les Violons du Roy, het Kammerorchester Basel en het Gürzenich-Orchester in Keulen. 

Zijn uitgebreide discografie omvat concertwerken van Vivaldi, Haydn, Mozart, Beethoven en Berlioz. Ze werden geprezen door de critici (Diapason d’or, Gramophone, etc.) en opgenomen voor de labels Alpha, Naïve, Aparté, Eloquentia en Ambroisie. Naast zijn concerten wijdt Julien Chauvin zich ook aan pedagogische aktiviteiten : hij geeft orkestsessies of masterclasses aan het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse in Parijs, aan het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse in Lyon, aan de École Normale de Musique de Paris, aan de Académie de l’Opéra de Paris en ook voor het Orchestre Français des Jeunes.