Apotheosis Orchestra + Caroline Weynants & Pierre Derhet

19/02
15:00 – 16:00

 

Haendel : Ode for St. Cecilia’s Day (1739)

Werk van George Frideric Haendel (1685-1759)

In 1739 liet Georg Friedrich Händel zich inspireren door een gedicht van de Engelsman John Dryden, dat zo’n vijftig jaar eerder was geschreven, om een cantate te componeren, gewijd aan de patroonheilige van de musici: de heilige Cecilia. Dit werk, dat in première ging op 22 november, de dag waarop de christenen Sint Cecilia vieren, prijst op vreugdevolle wijze de kracht van de muziek door middel van een veelheid aan aria’s. Elk van hen komt overeen met een bepaalde emotie, zoals de regels van de barokkunst voorschrijven.

Caroline Weynants sopraan
Pierre Derhet tenor
Korneel Bernolet orgel & dirigent
Sien Huybrechts fluit
Vinciane Baudhuin hobo
Isabel Favilla fagot
Sander Kintaert trompet
Bart Rosseels pauken
Madoka Nakamaru, Ortwin Lowyck & Marrie Mooij violen
Jorlen Vega altviool
Ronan Kernoa cello
Gery Cambier contrabas
Justin Glaie luit
Dimos De Beun klavecimbel
Maris Pajuste sopraan
Bart Uvyn altus
Gert-Jan Verbueken tenor
Leander Carlier bas

Biografieën

 

Apotheosis Orchestra

Het ensemble Apotheosis Orchestra debuteerde in 2011 als kamermuziekensemble, en evolueerde in 2013 tot een grotere en meer flexibele orkestgroep met de uitvoering van Haydns oratorium Die Schöpfung. Apotheosis Orchestra, onder leiding van dirigent en klavecinist Korneel Bernolet, is gespecialiseerd in uitvoeringen op historische instrumenten. De groep streeft naar “apotheose” en heeft de neiging de muziek zelf te verheffen door de manier te benaderen waarop een muzikant uit een bepaalde periode een partituur zou hebben gelezen en gespeeld. Ze spelen muziek van de barok tot de late romantiek, met een voorkeur voor oratorium en bovenal opera. Eind 2019 verscheen hun eerste grote orkestopname bij Ramée: een dyptiek rond Pygmalion, die meteen in de prijzen viel en in Frankrijk en Duitsland werd erkend als een nieuwe referentieopname.

 

Caroline Weynants

Caroline Weynants is een Belgische sopraan, gespecialiseerd in barokmuziek. Aan het Koninklijk Conservatorium van Luik studeerde zij in de klas van Greta de Reyghere, waar zij een hoger diploma zang behaalde (2003), alsook een eerste prijs kamermuziek. Ze is bekend om haar vele samenwerkingen met internationale ensembles van hoge kwaliteit en om haar rijke discografie. Ze trad op in talrijke festivals en concertzalen in België, Europa en internationaal. Naast haar langdurige betrokkenheid bij het Centre d’Art Vocal & de Musique Ancienne (CAV&MA), werkt zij nu voornamelijk met de ensembles Correspondances (S. Daucé) en Vox Luminis (L. Meunier). Ze geeft ongeveer 40 concerten per jaar.

 

Pierre Derhet

De Belgische tenor Pierre Derhet is laureaat van de Académie de chanteurs du Théâtre Royal de la Monnaie 2016. Hij won verschillende wedstrijden, zoals de Dexia-wedstrijd, de wedstrijd voor nieuwe talenten in de lyrische kunst en de wedstrijd Jacques Dôme in Verviers. Hij begon te zingen aan het Institut de Musique et de Pédagogie de Namur bij Françoise Viatour, Elise Gäbele en Benoit Giaux. Daarna perfectioneerde hij zijn techniek tijdens masterclasses bij Christophe Rousset, Leonardo Garcia Alarcon, Andrea Marcon, Marie-Nicole Lemieux, Roger Vignoles, Michael Spyres, José Van Dam… Onlangs nog was hij Jean-Petit Bleu in #Folon in de Opéra Royal de Liège, Ferrando in Cosi fan tutte te Brussel en tenor solo in Mozarts Requiem bij Alden Biesen. Onder zijn projecten kunnen we verschillende belangrijke rollen noteren, met name Bob Boles in Peter Grimes van Britten in de Opéra d’Avignon, De Prins in Trois Contes van G. Pesson en David Lescot in de Opéra de Rennes of Laërte in Hamlet in de Parijse Opéra-Comique.