16/02
20:30 – 22:00
Mon Amant de Saint-Jean
De geschiedenis herhaalt zich. Weten we waar de barokmuziek, die sinds enkele jaren een heropleving kent, vandaan komt ? De geschiedenis herhaalt zich en herinnert ons hieraan. Vanaf het begin van de 20e eeuw, toen Wanda Landowska het klavecimbel herontdekte, toen Charles Bordes Lully de hemel in prees, toen Xavier de Courville de geest van Monteverdi deed herleven en toen Weckerlin de geweldige link legde tussen barokmuziek en populaire liederen en klankkleuren…. De meeste zangers van die tijd volgenden hun na waaronder Yvette Guilbert, die 17e-eeuwse airs de cour zong op dezelfde toon als de populaire liedjes van toen en haar eigen repertoire !
Vincent Dumestre en Stéphanie d’Oustrac, beiden gepassioneerd door dit spel van echo’s van het ene verleden naar het andere, delen deze verrassende en fascinerende aantrekkingskracht en wilden van hun allereerste samenwerking een uniek muzikaal en theatraal avontuur maken met als titel Mon Amant de Saint-Jean.
Een recital waarbij de sfeer van de liederen van de wilde jaren twintig haar zoete waanzin in de oude muziek blaast, verbonden door een gevoel van nabijheid, van intimiteit, waarbij enkel de emotie van de stem en de poëzie van de teksten primeren.
Daar verschillende gezangen worden afgewisseld, word je eveneens uitgenodigd om te luisteren naar enkele van de mooiste airs uit de barok waar de uitdrukking van de liefde een tijdloze weerklank vindt in de realistische melodieën van de 20e eeuw, zelfs tot in de arrangementen van de hedendaagse componist Vincent Bouchot.
Dit alles wordt verbonden door het intieme timbre van Le Poème Harmonique – als een web geweven door emotie, waarvan op het podium de fijne draden het innerlijke avontuur van een vrouw onthullen op het moment dat herinneringen aan vervlogen liefdes opduiken.
Het interbellum markeert een vaak over het hoofd geziene etappe in de herontdekking van de oude muziek. Dit is de periode van etnomusicologie, het verzamelen van “liederen van weleer”, waarin de zoektocht naar een eigen identiteit de aantrekkingskracht naar een verzonnen nationale roman aanwakkert; waarin nostalgie naar vervlogen tijden wedijvert met de wervelende energie van het cabaret. Kunstenaars, onderzoekers, musicologen – zoals Xavier de Courville of Vincent d’Indy – gingen vervolgens op zoek naar werken die nog niet ‘barok’ werden genoemd, om ze te integreren in het populaire register van de traditionele zang. En in het zangrepertoire van Colette Renard, Fréhel, Barbara of Damia, zo gaan hofmelodieën hand in hand met nieuwe creaties en worden lyrische tragedies gecombineerd met liedjes die gezongen werden op het Franse platteland!
Isabelle Druet, mezzo-sopraan
Fiona-Émilie Poupard & Sandrine Dupé, viool
Alice Trocellier, viola da gamba
Pauline Buet, cello
Vincent Lhermet, accordeon
Mélanie Flahaut, fagot en fluiten
Vincent Dumestre, theorbe & dirigent
Biografieën
Le Poème Harmonique
Sinds 1998 brengt Le Poème Harmonique gepassioneerde muzikanten samen rond zijn oprichter Vincent Dumestre, die zich toeleggen op de interpretatie van 17e en 18e -eeuwse muziek. Het ensemble schittert op de Franse en internationale scène en demonstreert door zijn inventieve en veeleisende programma’s, een verlichte benadering van de kern van het repertoire en van diepgaand studiewerk van vocale en instrumentale texturen.
Zijn werkterrein ? De bekende of onbekende bladzijdes uit het dagelijks leven en ceremonies in Versailles (Lalande, Lully, Couperin, Clérambault, Charpentier…), het barokke Italië van Monteverdi tot Pergolese of zelfs het Engeland van Purcell en Clarke. Voor de opera stelt hij zich enorme fresco’s voor ; recentelijk de barokke zarzuela Coronis van Durón met Omar Porras. Uit zijn trouwe samenwerking met Benjamin Lazar, verzegeld rond Lully, kwamen verschillende voorstellingen voort die unaniem geprezen werden in de pers (Le Bourgeois gentilhomme, Cadmus & Hermione, Phaéton). Ook andere producties waarbij muziek andere artistieke disciplines ontmoet werden eveneens op lof onthaald: de voorstelling Le Carnaval Baroque met Cécile Roussat en Julien Lubek, de poppenopera Caligula van Pagliardi met Mimmo Cuticchio, de concertvoorstelling Élévations die bedacht werd met circusartiest Mathurin Bolze.
Vertrouwd met de grootste festivals en concertzalen ter wereld – Opéra-Comique, Opéra Royal de Versailles, Philharmonie de Paris, Théâtre des Champs-Élysées, Festivals of Ambronay, Beaune and Sablé, Wigmore Hall (Londen), NCPA (Beijing), Wiener Konzerthaus, Concertgebouw van Brugge, BOZAR (Brussel), Oji Hall (Tokyo), Columbia University (New York), Teatro San Carlo (Napels), Accademia Santa Cecilia (Rome), Philharmonie de Saint-Petersburg of de BBC Proms.… –, is Le Poème Harmonique is ook erg verbonden met zijn geboortestreek, Normandië, de bakermat van vele creaties.
Op vlak van creaties staat het jaar 2022 natuurlijk in het teken van de 400ste verjaardag van de geboorte van Molière met Le Ballet des Jean-Baptiste in de Opéra royal de Versailles en in de Opéra de Dijon vanaf januari en nadien in Vitry, Hamburg , Vratislavie, Radio France, Soissons en Le Havre. Ook de lyrische activiteit wordt niet overgeslagen met Il Nerone ou Le Couronnement de Poppée met de Académie de l’Opéra de Paris, gecreëerd in het Théâtre de l’Athénée en in de Opéra de Dijon. Tot slot wordt in 2022 Coronis hernomen in de Opéra-comique en zien we heel wat beweging in het buitenland : Wenen, Moskou, Biecz, Hamburg, Praag, Madrid, Berlijn…
Met vandaag een veertigtal referenties, kent de uitgebreide discografie van Le Poème Harmonique veel bijval bij publiek en critici zoals Anamorfosi (Recording of the month de Gramophone, Diapason d’Or et Choc de Classica), Aux marches du palais, gewijd aan traditionele Franse liederen en haar interpretaties van belangrijke werken uit het barokrepertoire (Combattimenti ! van Monteverdi, Leçons de Ténèbres van Couperin, Te Deum van Charpentier en Lully). In 2022 worden veel projecten uitgebracht die werden opgenomen toen het publiek afstand moest nemen van de concertzalen: de muziek van Bourgeois Gentilhomme van Lully (Diapason d’or), Les Noces royales de Louis XIV voor het label Château de Versailles Spectacles of nogmaals Coronis van Sebastian Duròn (Diamant van Opéra Magazine) en Vivaldi’s Nisi Dominus (eind augustus) voor het label Alpha Classics. Mon Amant de Saint-Jean, Monteverdi’s recital uit de gekke jaren zal in het najaar van 2022 worden opgenomen met voorziene release door Alpha Classics in het voorjaar van 2023, daarnaast zal ook Egisto van Cavalli, uitgebracht door CVS verschijnen in de lente van 2023.
Le Poème Harmonique wordt ondersteund door het Ministerie van Cultuur (DRAC van Normandië), de regio Normandië, het departement Seine-Maritime, de stad Rouen en werkt samen met het project Demos – Philharmonie de Paris.
Le Poème Harmonique is als verbonden artiest in residentie bij de Fondation Singer-Polignac.
Voor projecten in Normandië geniet Le Poème Harmonique steun van La Caisse des Dépôts, PGS Group en SNCF Réseau Normandie.
Vincent Dumestre
Dankzij zijn uitgesproken smaak voor kunst, zijn creatieve gevoel voor barokke esthetiek, zijn passie als ontdekkingsreiziger en zijn voorliefde voor gezamenlijk avontuur, lag het voor de hand om het repertoire van de 17e en 18e eeuw te verkennen en een ensemble op maat te creëren. Met zijn gezelschap, Le Poème Harmonique, is Vincent Dumestre vandaag een van de meest vindingrijke en veelzijdige vakmensen van de heropleving van de barok. Hij dirigeert zowel orkesten, koren, muziekseizoenen, wedstrijden en festivals, zonder daarbij te wijken van zijn eigen tokkelinstrument. Van opgravingen tot reconstructies, van bekende componisten tot onverwachte programma’s, hij blijft ons volwaardige creaties aanbieden die als maatstaf gelden en de horizon verruimen van een heel deel vocale instrumentale muziek.
Wanneer hij gevraagd wordt op belangrijke internationale plaatsen van de barokmuziek met Le Poème Harmonique, laat hij zich, afhankelijk van het project, vergezellen door de koren van de Compagnie La Tempête, Aedes, Accentus en Les Cris de Paris, de musicAeterna-ensembles , Musica Florea, Arte Suonatori, het Regionaal Orkest van Normandië, Capella Cracoviensis en Orkiestra Historyczna. Daarnaast is Vincent Dumestre ook actief in Normandië, de regio waar zijn ensemble vandaan komt. Sinds vijf jaar is hij ook artistiek leider van het Jura Baroque Music Festival en nam in 2017 het Misteria Paschalia-festival in Krakau onder zijn hoede.
Een dertigtal opnames, cd’s en dvd’s, uitgebracht bij het label Alpha Classics, waarvan hij artiest van het eerste uur is, en bij het label Château de Versailles Spectacles, getuigen van zijn vruchtbare samenwerking met Le Poème Harmonique op het gebied van kunstmuziek en populaire muziek.
Vincent Dumestre is ‘Officier de l’ordre des Arts et des Lettres’ en ‘Chevalier de l’Ordre national du Mérite’.