Gli Incogniti

Vrijdag 21 februari
21:00

festivita-incogniti
©Dimitri Scapolan

Le petit Monde à l’Envers

Bekeek jij als kind de wonderlijke wereld wel eens voorovergebogen tussen jouw benen, de wereld op z’n kop? ‘’A small world upside down’. In dit nieuw project volgen Amandine Beyer en Gli Incogniti Vivaldi in zijn meest grillige gedaante: instrumenten die hun partij ruilen, solo’s die worden gedupliceerd, vormen die in elkaar overlopen, weerbarstige patronen en motieven, fuga’s in concerto’s, dromerige allegro’s en dansende adagio’s… Alles lijkt omgekeerd, verwachtingen worden niet meer ingevuld, maar tegelijkertijd ontdekt u de boeiende geheimen over de essentie van klank.  

Amandine Beyer, viool en leiding
Neven Lesage, hobo
Alba Roca, viool
Yoko Kawakubo, viool
Marta Paramo, altviool
Marco Ceccato, cello
Anna Fontana, klavecimbel & orgel
Francesco Romano, theorbo
Baldomero Barciela Varela, violone

Gli Incogniti

Het ensemble Gli Incogniti werd in 2006 opgericht door een groep vrienden verenigd rond violiste Amandine Beyer. Het ontleent zijn naam aan de Accademia degli Incogniti, één van de meest actieve en libertaire artistieke en academische kringen van het 17e-eeuwse Venetië. Het is immers de geest van die Accademia die de Incogniti drijft: zin voor het onbekende in al zijn vormen, experimenteren met geluid, onderzoek naar het repertoire, het herontdekken van de grote ‘klassiekers’ en van in vergetelheid geraakte meesterwerken. Het oprechte plezier dat zij beleven aan samen werken en samen spelen, beantwoordt aan hun voornaamste ambitie: een geëngageerde en coherente visie uitdragen op de werken die ze uitvoeren, volgens hun gezamenlijke gevoeligheden en smaak. Vandaag de dag is de groep één van de toonaangevende ensembles in historisch geïnformeerde interpretatie, met een repertoire variërend van de barok (Vivaldi, Bach, Pachelbel) tot de Klassieke periode met Haydn, Carl Philipp Emanuel Bach en Mozart. 

Gli Incogniti is geregeld te gast in de grootste concertzalen van Frankrijk en de wijde wereld: de Philharmonie van Parijs, het Théâtre des Champs-Elysées, het Auditorium van Radio France, de Opera’s van Bordeaux, Dijon en Rouen, de Wigmore Hall in Londen, de Oji Hall in Tokio, de Philharmonie van Luxemburg, BOZAR Brussel, de Philharmonie van Berlijn en de Philharmonie van Essen in Duitsland, Oude Muziek Utrecht, de Fondation Royaumont, het Arsenal de Metz, het Théâtre de la Ville … Het Ensemble treedt ook op tijdens grote festivals zoals het Boston Festival in de VS, Printemps des Arts in Montecarlo, MA Festival Brugge, Bergen International Festival in Noorwegen, Torroella Festival in Spanje, de festivals van Saintes, Saint-Denis, Montpellier, Sablé, Ambronay, …

Het Ensemble werkt regelmatig samen met grote solisten zoals Giuliano Carmignola, Kristian Bezuidenhout, Andreas Staier, Maria Cristina Kiehr, Alexeï Lubimov, Hans-Jörg Mammel…

Voorts wordt het leven van Gli Incogniti gevoed en verrijkt door samenwerkingen met andere kunsttakken. Tussen 2018 en 2023 heeft het Ensemble meegewerkt aan twee voorstellingen van Rosas, het gezelschap van danseres Anne Teresa De Keersmaeker: ‘The Six Brandenburg Concertos and ‘Mystery Sonatas / for Rosa’ met de zeer virtuoze Rozenkranssonates van Heinrich Ignaz Franz Biber, waarbij elke voorstelling aanleiding gaf tot meer dan veertig optredens over de hele wereld (Berlijn, New York, Lissabon, Brussel, Parijs, Luxemburg, Hongkong, …). In 2021 heeft Gli Incogniti ook de voorstelling Bar’Oc – lo viatge d’amor gebracht samen met het zanggezelschap La Manufacture verbale, een programma waarbij liederen uit de mondelinge traditie gecombineerd werden met barokmuziek. In 2024 is het Ensemble uitgenodigd om mee te werken aan de nieuwe creatie van Rosas, gebaseerd op de beroemde Vier Jaargetijden van Vivaldi.

Onder de ongeveer vijftien opnames die het Ensemble gemaakt heeft, kunnen de Vier Jaargetijden van Vivaldi (Zig-Zag Territoires/Outhere), Il Teatro alla Moda (Vivaldi – Harmonia Mundi) of nog Il Mondo al Rovescio (Vivaldi – Harmonia Mundi) vermeld worden als werken die een blijvende indruk gemaakt hebben. Zijn nieuwe plaat, met de complete Rozenkranssonates van Biber uit de voorstelling van Anne Teresa De Keersmaeker, is in de winter van 2023 uitgebracht door Harmonia Mundi. Zijn hele discografie is unaniem geprezen door de algemene en vakpers (Gramophone Award, BBC Musical Choice, 4F de Télérama, Diapason d’Or de l’année, Choc Classica de l’année, Excepcional de Scherzo, Preis der deutschen Schallplattenkritik, …).

Gli Incogniti, dat erg veel belang hecht aan de liefde voor Oude Muziek uit te dragen, organiseert sinds 2017 een Academie voor kamermuziek met aandacht voor houdings- en bewegingsleer gericht op barokensembles, studenten en jonge professionals. Sinds 2023 organiseert het ensemble een programma met culturele activiteiten op het gebied van muziek en dans op middelbare scholen.

Gli Incogniti wordt ondersteund door de Direction régionale des Affaires culturelles van Nouvelle-Aquitaine, de regio Nouvelle-Aquitaine en het Departement van de Gironde. Het ensemble ontvangt regelmatig steun van Adami en Spedidam, twee vennootschappen voor het beheer van de rechten van uitvoerende kunstenaars, van het Centre national de la Musique, afdeling Export, voor zijn concert- en opnameactiviteiten en van de Caisse des dépôts pour l’Académie.

festivita-amandinebeyer
©Bertrand Pichene

Amandine Beyer

Sinds het begin van haar carrière meer dan twintig jaar geleden heeft Amandine Beyer concerten gegeven over de hele wereld. Als veelgevraagd soliste heeft zij opgetreden in de Philharmonie van Parijs, in de Carnegie Hall in New York, in de Wigmore Hall in Londen, in Bozar in Brussel, in de Oji Hall in Tokio … Ze wordt regelmatig uitgenodigd als soliste en Konzertmeister door het Freiburger Barock Orchester, de Akademie Für Alte Musik, het Arion Orchestra van Montreal, het European Union Baroque Orchestra, het Tafelmusik Baroque Orchestra van Toronto, Les Siècles, het Ensemble 415 van Chiara Banchini, het Finnish Baroque Orchestra …

In 2006 heeft Amandine Beyer haar eigen ensemble opgericht, Gli Incogniti, waarmee zij de instrumentale muziek brengt van Bach, Vivaldi, Corelli, Pachelbel, Matteis, Couperin, Carl Philipp Emanuel Bach, Haydn, Mozart … Gli Incogniti treedt op in de meest prestigieuze festivals en concertzalen van Frankrijk (Philharmonie de Paris, Théâtre des Champs Elysées, Arsenal de Metz, Opéra de Bordeaux, Festival Radio France Montpellier Occitanie, Festival de Saintes, …) en in het buitenland (Boston Festival, Bergen International Festival in Noorwegen, Wigmore Hall, Concertgebouw in Brugge, Flagey en Bozar in Brussel, Philharmonie de Liège, Philharmonie du Luxembourg, …).

In 2011 heeft Amandine Beyer de Sonates & Partita’s van J.S. Bach opgenomen (Zig-Zag Territoires/Outhere Music) waarvoor ze bij pers en publiek enorm veel bijval geoogst heeft. Vervolgens is zij door choreografe Anne Teresa De Keersmaeker (dansgezelschap Rosas) gevraagd om de voorstelling Partita 2 te creëren. Na vijf voorstellingen in de Cour d’Honneur van het Palais des Papes in Avignon tot slot van het Festival IN, is zij begonnen aan een internationale tournee met meer dan 80 voorstellingen over de hele wereld.

Die samenwerking wordt in 2018 voortgezet met de deelname van haar ensemble Gli Incogniti aan het project The Six Brandenburg Concertos, met uitvoeringen in de Opéra de Paris, de Munt in Brussel, Berlijn, New York, Luik, Rijsel, Luxemburg, … Daarna, in 2022, voor de creatie van Mystery Sonatas / for Rosa, met de Rozenkranssonates van de Oostenrijkse componist Heinrich Ignaz Franz Biber.

Tegelijkertijd wijdt Amandine Beyer zich aan kamermuziek met partners als Pierre Hantaï, Kristian Bezuidenhout en Andreas Staier, waarbij ze stukken uitvoert gaande van de barok tot de romantiek, van onder anderen Schubert en Beethoven. In 2015 heeft ze het Kitgut Quartet opgericht, een strijkkwartet dat op historische instrumenten speelt. Hun eerste album, ‘Tis too late to be wise’, gewijd aan Haydn en Engeland (Purcell, Locke), werd in 2019 door Harmonia Mundi uitgebracht en krijgt lovende kritieken. 

Sinds Amindea Beyer in 2008 de Vier Jaargetijden van Vivaldi opgenomen heeft, kwam het Ensemble onder de aandacht van het grote publiek, en is de discografie van Amandine Beyer en Gli Incogniti unaniem geprezen door de critici en beloond met de hoogste onderscheidingen (Diapason d’Or, Choc de l’année, Gramophone Editor’s Choice, 4F de Télérama). In het seizoen 2022-2023 worden er twee nieuwe albums uitgebracht door Harmonia Mundi. Eerst, in september 2022, met Il Mondo al Rovescio, gewijd aan Vivaldi, met een programma van acht concerti voor verschillende instrumenten. Daarna in februari 2023, met Bibers Mysteriesonates uit het dansproject met Rosas.

Na haar studie bij Chiara Banchini aan de Schola Cantorum in Bazel, heeft Amandine Beyer Chiara Banchini opgevolgd en is ze zelf docente geworden in 2010. Gedreven door het verlangen de liefde voor oude muziek door te geven, heeft zij in 2017 met Gli Incogniti een Academie voor kamermuziek met aandacht voor houdings- en bewegingsleer opgericht. Ze wordt regelmatig uitgenodigd om masterclasses te geven over de hele wereld (Italië, Duitsland, Taiwan, VS, Canada, …).

Tarieven:
Voorverkoop: 35€/25€/20€/10€/5€
Verkoop: 40€/30€/25€/10€/5€