Odhecaton

Zaterdag 22 februari
21:00

festivita-odhecaton
@Odhecaton Ensemble

Voices from San Marco

In het Venetië van de zestiende eeuw besloten de autoriteiten van de San Marco basiliek dat aan die basiliek “de grootst mogelijke luister” bijgezet moest worden, door de beste zangers en instrumentalisten in dienst te nemen. Als centrum van de burgerlijke en religieuze macht van de “Serenissima Repubblica di Venezia” kreeg de basiliek een uitgebreide muziekkapel als element van representativiteit en prestige, aangezien ze ook dienst deed als kapel van de doge, de hoogste autoriteit van de stad. Giovanni Gabrieli en daarna Claudio Monteverdi, de eerstgenoemde als titulair organist en de laatstgenoemde als kapelmeester, waren verantwoordelijk voor het garanderen van deze luister door middel van hun composities, die altijd neigden naar experimenteren en het luisterrijke. Een aantal van die composities werd geschreven voor twee of meer groepen muzikanten die met elkaar in dialoog gingen, verspreid in de ruimte, in de grote en resonerende San Marco basiliek, zoals in het geval van het motet voor twee koren Hodie completi sunt van Giovanni Gabrieli. De muziekstukken die door Giovanni Gabrieli geschreven zijn, introduceerden verscheidene innovaties, waaronder een chromatische en harmonisch meer gedurfde en verrassende stijl, zoals in het motet ‘Timor et tremor’, waarin het de bedoeling is dat de stemmen zeer brede, bijna prohibitieve bereiken bestrijken in een harmonisch weefsel rijk aan verontrustende contrasten, bestaande uit dissonanten en vertragingen. Claudio Monteverdi kwam in oktober 1613 in Venetië aan, nadat hij door de procuratoren van San Marco aangezocht was om de muziekkapel van de basiliek te leiden na zijn ontslag aan het hof van de Gonzaga’s in Mantua. Zijn leven en werk omvatte de bezoldigde uitoefening van zijn taken in de San Marco basiliek, waar zijn talenten als geleerde contrapuntist naar voren kwamen, en het stimulerende terrein van madrigalist en theaterproductie. Op beide gebieden is hij erin geslaagd een poëtische wereld om te zetten in muziek, die van de “affetti”, waar het gesproken woord “de meester van de harmonie werd en niet haar slaaf”.

Alessandro Carmignani, countertenor
Guilhem Terrail, countertenor
Gianluigi Ghiringhelli, countertenor
Oscar Gordon Lee, countertenor
Vincenzo Di Donato, tenor
Roberto Rilievi, tenor
Marcello Vargetto, bas
Enrico Bava, bas
Marc Vanscheeuwijck, viola
Giulio De Nardo, orgel
Paolo Da Col, leiding

Odhecaton

Sinds zijn oprichting in 1998 heeft het ensemble Odhecaton enkele van de meest prestigieuze opnameprijzen ontvangen en is het door de vakpers erkend als pionier van een nieuwe interpretatieve benadering van polyfone uitvoeringen. De naam van dit vocaal ensemble is afgeleid van de Harmonice Musices Odhecaton, het eerste gedrukte boek met polyfone muziek (Venetië, O. Petrucci 1501). Het repertoire dat dit ensemble het liefste brengt, bestrijkt de Europese muziekproductie van de vijftiende tot de achttiende eeuw. Odhecaton omvat enkele van de meest gerenommeerde mannenstemmen van Italië, gespecialiseerd in de uitvoering van renaissance- en preklassieke muziek, onder leiding van Paolo Da Col. Het ensemble heeft een vijftiental cd’s opgenomen, gewijd aan respectievelijk de werken van Gombert, Isaac, Josquin en Peñalosa, de meesters van Picardië, Spaanse en Portugese componisten die in de zeventiende eeuw actief waren op de Canarische Eilanden, Palestrina, Monteverdi, Carlo Gesualdo, Orlando di Lasso, Alessandro Scarlatti en Loyset Compère. Met deze programma’s wordt Odhecaton uitgenodigd voor de belangrijkste festivals in Europa en Amerika en heeft het de hoogste discografische onderscheidingen ontvangen: Grand prix international de l’Académie du disque lyrique, 2 diapason d’or de l’année, 5 diapason (Diapason), choc (Classica), plaat van de maand (Amadeus), cd van het jaar (Goldberg), Editor’s choice (Gramophone). De afgelopen jaren heeft Odhecaton een groot deel van zijn werk gewijd aan de interpretatie van de gewijde muziek van Claudio Monteverdi en het hedendaags repertoire (De Stefani, Sciarrino, Scelsi, Pärt, Rihm en de Pablo). Voor de festiviteiten rond Monteverdi in 2017 heeft Odhecaton deelgenomen aan de productie van de documentaire “Monteverdi, aux sources de l’Opéra” van het televisiestation ARTE, geregisseerd door Philippe Béziat. In 2018 heeft Odhecaton van de Italiaanse vakpers de Abbiati-prijs gekregen voor zijn uitvoeringen die door de jury omschreven werden als “een paradigma van stijl, expressieve duidelijkheid en versterking van de klankruimtes waarin ze resoneren”. In 2021 bracht het ensemble de cd “Giosquino. Josquin Desprez in Italia” (Arcana Outhere) uit in samenwerking met het ensemble The Gesualdo Six, La Pifarescha en La Reverdie, ter gelegenheid van de vijfhonderdste sterfdag van de componist. Het album is bekroond met de prestigieuze Diapason d’Or en stond op de shortlist van de Gramophone Awards 2022. In 2023 is de cd ‘Sabbato Sancto. Lamentationes et Responsoria” van Paolo Aretino (Arcana Outhere) uitgebracht waarvoor zij in oktober 2023 nogmaals een Diapason d’Or gekregen hebben.

©Fabio Fiandrini

Paolo da Col

Paolo Da Col studeerde muziek aan het conservatorium van Bologna en musicologie aan de universiteit van Venetië en het Centre d’Études Supérieures de la Renaissance in Tours. Van kindsbeen af ging zijn belangstelling uit naar het repertoire van renaissance- en preklassieke muziek, waarbij hij voortdurend onderzoek en uitvoering combineerde. Hij heeft gedurende meer dan twintig jaar deel uitgemaakt van vele Italiaanse vocale ensembles. Hij is bibliothecaris aan het conservatorium van Venetië. Sinds 1998 leidt hij het vocaal ensemble Odhecaton. Hij heeft samen met Luigi Ferdinando Tagliavini aan het hoofd gestaan van het tijdschrift L’Organo en hij heeft als muziekcriticus gewerkt voor verscheidene gespecialiseerde tijdschriften. Hij heeft de muziekcatalogus opgesteld van uitgever Arnaldo Forni uit Bologna, hij geeft partituren uit van instrumentale en vocale muziek en is auteur van catalogi van muziekverzamelingen en essays over de geschiedenis van vocale muziek. Hij werkt mee aan de kritische editie van de werken van C. Gesualdo da Venosa en G. Tartini.

Tarieven:
Voorverkoop: 35€/25€/20€/10€/5€
Verkoop: 40€/30€/25€/10€/5€