La Cetra d’Orfeo

Donderdag 15 februari 2024
(privé-evenement)
Zaterdag 17 februari 2024
18:30

©Hartchad Ickx

C’est pour vous, Belle Dame

Muziek voor het hof van Albert en Isabella

In september 1599 betraden het nieuwe vorstenpaar Albert van Oostenrijk, zoon van keizer Maximiliaan II, en Isabella, dochter van wijlen Filips II, het oude hertogelijk paleis van de Coudenberg in Brussel. Tot de dood van Albert in 1621 verbleven ze daar als soevereinen van de Nederlanden. Hun drie maanden durende reis van Valencia naar Brussel was een aaneenschakeling van luisterrijke ontvangsten en festiviteiten die nog een jaar na hun aankomst in Brussel doorgingen. Aartshertog Albert was in 1598 naar Spanje gereisd om met de Infanta Isabella te trouwen. Hij reisde door Oostenrijk en vervolgens door Italië, waar zijn neef Vincenzo Gonzague hem met veel pracht en praal verwelkomde in Mantua. Ze reisden samen door tot Ferrara (de twee hoven telden samen meer dan 6.000 mensen!) waar aartshertog Albert bij volmacht trouwde.

De hertog van Mantua organiseerde ongekende festiviteiten en het is redelijk om aan te nemen dat Claudio Monteverdi een van de musici was bij de uitvoeringen van Guarini’s nu al beroemde “Il Pastor Fido”. Daarna keerde hij terug naar Valencia om zijn vrouw te ontmoeten. Naast de vele optredens organiseerde het Spaanse Hof een Spaans bal (Sarao), en aartshertog Albert wilde zijn gasten ook wat dansen uit Nederland laten zien. Hij had enkele van de beste muzikanten van het Brusselse hof meegenomen, evenals een gerenommeerde dansmeester… Caesare Negri’s collectie bevat een reeks dansen opgedragen aan Isabella, waaronder Austria Felice en Biscia Amorosa. Hun terugkeer naar Brussel duurde nog enkele maanden en ze bezochten Italië, de Alpen, Nancy, Luxemburg, Ciney, Namen en Nijvel. Het was in Halle dat hij zich bij zijn neef de hertog van Mantua voegde (vergezeld van zijn muzikanten, waaronder Claudio Monteverdi), die ook naar het noorden waren gereisd om getuige te zijn van de vreugdevolle intrede van de nieuwe vorsten in Brussel.

Deze reis blijft een verbazingwekkende gebeurtenis in de muziekgeschiedenis en die van ons land: de ontmoetingen tussen kunstenaars, de uitwisselingen tussen de drie hoven (ook dat van de jonge Filips III, in Spanje), Monteverdi’s verblijf in Brussel, dit alles culminerend in een opdracht voor vier violen in Cremona, waarschijnlijk Amati, bestemd voor de beste instrumentalisten aan het Hof van Brussel.

Dit concert neemt de vorm aan van een muzikale reis door Europa, met een grote verscheidenheid aan wereldlijke muziek: hofaria’s, Franse liederen uit onze streken en Italiaanse canzonetten, Napolitaanse villanelles, espagnoleades, madrigalen, en natuurlijk gekostumeerde dansen met een originele choreografie, waarvan er verschillende werden opgedragen aan de aartshertogen.

Een enscenering in de vorm van een reisverhaal, met een acteur (de aartshertog Albert), zijn muzikanten, zijn dansmeester, zijn vrouw (figuranten onder de artiesten op het podium) enz. is denkbaar en zou de show meer originaliteit geven.

Michel Keustermans, blokfluiten en leiding
Guillaume Houcke, contratenor
Laura Pok, gamba en blokfluit
Barbara Hünniger, gamba
Pieter Vandeveire, gamba
Hannelore Devaere, harp
Philippe Malfeyt, theorbo
Ariane De Bièvre, slagwerk
Lieven Baert, choreografie
Alberto Arcos, dans
Hubert Hazebrouck, dans
Doris von der Aue, dans
Mareike Greb, dans
Jean Philippe Altenloh, acteur
Joséphine Schreibers, extra
Marquis Olivier de Trazegnies, livret
Lieven Baert, toneelregie

Biografieën

La Cetra d’Orfeo

Het door Michel Keustermans opgerichte La Cetra d’Orfeo (La Lyre d’Orphée) is een ensemble voor oude muziek waarvan de originaliteit ligt in de verscheidenheid van zijn programma’s, die op een levendige en toegankelijke manier aan het publiek worden voorgesteld. De originele concerten, vaak voorzien van humoristisch commentaar, zijn zorgvuldig opgebouwd als een reis waarbij de luisteraar zich zowel emotioneel als spiritueel geleid voelt naar één of meerdere hoogtepunten.

Het bestaat uit een trouwe kern van artiesten die gespecialiseerd zijn in voorstellingen uit de 14e tot de 18e eeuw en is erkend als officiële culturele operator door de Franse Gemeenschap. Door de constante vernieuwing van zijn eclectisch programma wordt het regelmatig uitgenodigd op talrijke festivals in België, Frankrijk, Italië, Engeland, Duitsland, Luxemburg, Spanje, Portugal, Letland, Oostenrijk, Roemenië, Hongarije, Turkije, India, Chili en Mexico.

Naast concerten met een zelden gezien renaissance- en barokrepertoire zijn de optredens opgebouwd rond verschillende thema’s, waarbij vaak verschillende artistieke disciplines worden gecombineerd: poëzie, live schilderen of tekenen, barokke of hedendaagse dans, marionetten, jongleurs, solisten of kamerkoor, projecties, enz.

De opnames omvatten de belangrijkste thema’s van concerten op labels als Arsis, Pavane, Cypres, Avanti Classic, Eole, Belles Lettres, enz.

La Cetra d’Orfeo is sinds 2017 ambassadeur van het label Wallonia.be

La Cetra d’Orfeo is oude muziek voor iedereen.
In 30 jaar: 100.000 toeschouwers – 750 concerten – 50 producties – 20 landen
en een dirigent even gepassioneerd als altijd!

 La Cetra d’Orfeo wordt gesteund door de Federatie Wallonië-Brussel, de Algemene Directie Cultuur, de Provincie Waals-Brabant, het Waals Gewest, de Cocof, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Wallonie-Bruxelles-Internationaal, de Awex en de Fevis.

Guillaume Houcke

Geboren in Montignies-sur-Sambre (Charleroi). Op twaalfjarige leeftijd begon hij orgel te leren in de orgelklas van Léon Kerremans. Na het succesvol afronden van zijn middelbare schoolopleiding aan de IND in Charleroi, keerde hij terug naar het IMEP (Institut Supérieur de Musique Et de Pédagogie) om zijn orgelopleiding voort te zetten in de klas van Benoît Mernier, waar hij in juni 2012 zijn masterdiploma didactiek behaalde.  Hij is ook organist in St Rémy en Notre-Dame de Lourdes in Montignies-sur-Sambre en in Saint Barthélemy in Châtelineau.

Wat zang betreft, volgde Guillaume eerst een inleidende cursus zangtechnieken bij J. Baert (aan het IMEP), die bij hem de stem van een contratenor ontdekte. Vervolgens bracht hij een jaar door aan de academie van Mont-sur-Marchienne in de zangklas van J. Lainée.   In 2008 begon hij aan een master zang in de klas van Françoise Viatour en E. Gäbele, waar hij in juni 2013 zijn gespecialiseerde masterdiploma en het agregaat voor lesgeven behaalde. 

Na deelname aan een aantal prestigieuze concoursen won hij in 2009 de 1e Prix Homme op de lyrische kunstwedstrijd van Ans, gevolgd door een tweede prijs en de publieksprijs op de Jacques Dômes-wedstrijd in Verviers in 2010.  In 2011 was hij halve finalist in de internationale barokzangwedstrijd van Froville. In 2013 won hij een van de prijzen op het Summerfest concours in Verviers, waardoor hij kon deelnemen aan een operaproduktie in Pittsburgh (VS).  In mei 2014 werd hij geselecteerd voor de Internationale Muziekwedstrijd Koningin Elisabeth. Daarna won hij de wedstrijd Classic Academy met het Orchestre Royal Philharmonique de Liège, waardoor hij in juni 2015 werd uitgenodigd om deel te nemen aan een concert met het orkest onder leiding van Christian Arming.

Guillaume heeft al verschillende concerten op zijn naam staan, zowel in België als in het buitenland.  Hij heeft vaak gezongen met het barokorkest les Agrémens onder leiding van Guy van Waas, met het ensemble il Gardellino onder leiding van Jan de Winne en La Cetra d’Orfeo onder leiding van Michel Keustermans. Hij werd ook uitgenodigd om te zingen op het ‘Coup de Cœur’ concert van de Juillet Musical 2015 met Arnaud Hubert (orgel) en een concert in 2016. Meer recent zong hij ook met het Namur Chamber Orchestra en het Waterloo Chamber Orchestra “I Virtuosi”.

Hij is ook koorlid van het Namur Chamber Choir en neemt regelmatig deel aan masterclasses in Genève met Léonardo Garcia Alarcon. Guillaume Houcke werkt ook als koordirigent en docent.   Hij doceert orgel aan het conservatorium van Jambes en heeft koorzang en inleidende zangtechnieken gedoceerd aan het IMEP. Momenteel dirigeert hij het koninklijk koor “les XVI” en het vocaal ensemble “Pays Noir” in Charleroi.