Zondag 23 februari
17:00

Combattimenti !
Te wapen! Of het nu gaat om twee vijandelijke krijgers die elkaar bestrijden, of een ridder die een prinses bevrijdt uit de klauwen van een zeemonster, deze gevechten benadrukken het heldendom van de mannelijke hoofdpersoon. Toch worden deze helden snel misleid in hun strijd: de een doodt degene van wie hij houdt zonder het te weten, de ander is overstuur als de schoonheid zich onzichtbaar maakt en voor hem vlucht. Dus terwijl we het over vechten hebben, is het echte probleem de liefde. Een tweeluik waarin Monteverdi’s emblematische Combattimento op Angelica de Sances’ L’infortunio respondeert, maar ook een alternatief epiloog voor Sigimondo d’India’s Combattimento.
Nicolas Achten, bariton (Testo), theorbo, leiding
Wei-Lian Huang, sopraan (Clorinda, Angelica)
Emanuele Petracco, tenor (Tancredi, Ruggero)
Sojeong Im, sopraan*
Bianca Alves, alt*
Lucas Bedecarrax, bariton*
Andrés Soler, bas
Ann Cnop, viool 1
Félix Verry, viool 2
Benoît Douchy, ténor de violon
Valentin Bajou, basse de violon
Clémence Schiltz, violone
Vasco Pereira, klavecimbel
François Dambois, theorbo en gitaar
Lies Wyers, lirone
Jean-Marc Amé, mise en espace
*Leerlingen van het Conservatoire royal de Bruxelles
Scherzi Musicali
In de ruim vijftien jaar van zijn bestaan is het Belgische collectief Scherzi Musicali uitgegroeid tot een belangrijk ensemble in de wereld van de oude muziek, bekend om zijn werk aan de repertoires van de zeventiende en achttiende eeuw, die het met onstilbaar plezier verkent. Scherzi Musicali wil de muziek met dezelfde objectiviteit benaderen, of het nu gaat om herontdekte muziek of om het grote repertoire, en elk van de parameters van hun interpretatie is het voorwerp van onderzoek en reflectie, op zoek naar de meest geschikte filologische keuzes om elke muziekstijl te benaderen.
Het ensemble bestaat uit drie tot meer dan veertig musici en is gecentreerd rond zijn oprichter en artistiek leider, Nicolas Achten (°1985), die zingt terwijl hij zichzelf begeleidt op de luit of theorbe, harp of klavecimbel. Hij wordt omringd door een groep jonge zangers en instrumentalisten met wie hij concert na concert een klankidentiteit ontwikkelt op basis van basso continuo instrumenten en hun interactie met de retoriek van het zingen.
Scherzi Musicali treedt op in heel Europa: Festival de Wallonie, Festival van Vlaanderen, De Bijloke, De Singel, Concertgebouw Brugge, Amuz, Bozar, Automne Musical de Spa, Festival Oude Muziek Utrecht, Operadagen Rotterdam, Ferrara Musica, Amici Della Musica di Padova, the Venetian Festival of Baroque Music, Tage Alter Musik Herne, Musikfestspiele Potsdam, RheinVokal, Musikverein Wien, Kölner Philharmonie, Itinéraire Baroque en Périgord Vert, Embaroquement Immédiat, Festival d’Ambronay, Kuhmo Chamber Music Festival, Barokkfest Trondheim, La Fenice, enz.
Bewust van haar educatieve missie werkt Scherzi Musicali regelmatig samen met de “Jeunesses Musicales” om jong publiek kennis te laten maken met oude muziek.
De discografie van Scherzi Musicali omvat tot op heden dertien opnames, waarvan elf wereldpremières: “L’Euridice” – Giulio Caccini (2008), “Dulcis Amor Iesu” – motetten van Giovanni Felice Sances (2009), twee bundels “Petits Motets” – Joseph Hector Fiocco (2009 & 2017), “La Catena d’Adone” – Domenico Mazzocchi (2010), “How pleasant ’tis to Love” – liederen van Henry Purcell (2012), “Il Pianto d’Orfeo” – Monteverdi, Caccini, Peri… (2013) en “La Maddalena”, oratorium van Antonio Bertali (2016), “Dialoghi Amorosi”- Sances (2017) -, “O Penosa Lontananza” – ongepubliceerde cantates van Alessandro Scarlatti (2018), “O Splendida Dies – motetten van Giovanni Paolo Colonna (2019), en “Motets” – Jean-Noël Hamal (2021). Hun laatste opus is gewijd aan de “Leçons de ténèbres” van Charles-Joseph Van Helmont (2023) en in 2024 komt het dubbelalbum “Il Concerto Caccini” uit. Deze albums zijn uitgegeven door Alpha, Deutsche Harmonia Mundi/Sony, Musique en Wallonie en Ricercar, voor wie het ensemble nu exclusief opneemt.
Elk van hun opnamen is door de internationale pers enthousiast ontvangen: Diapason d’or, Diapason découverte, Choc (Classica), Joker (Crescendo magazine), Octaves de la Musique, La Clef (ResMusica), Prelude Classics Award, 4 sterren (Monde de la musique), Muse d’Or & Muse du mois (Muse baroque), Golden Ring (Classic Info), Outstanding (International Record Review), Pix Cæcilia, enz.
Op het filmdoek is Scherzi Musicali te zien in de reportage “Monteverdi, aux sources de l’opéra” van Philippe Béziat (Arte, 2017), of in de film “À l’ombre des filles” van Étienne Comar (release in 2022).
Scherzi Musicali wordt ondersteund door de Fédération Wallonie-Bruxelles (Direction générale de la Culture, Service de la Musique) en is “artist in residence” in het Koninklijk Museum Voor Schone Kunsten Antwerpen.

Nicolas Achten
Bariton, klavecinist, luitspeler, harpist en aanvoerder van zijn ensemble ensembleleider, Nicolas Achten (Brussel, °1985) maakte al op zeer jonge leeftijd naam in de wereld van de oude muziek: laureaat van de VIIe Internationale Wedstrijd voor Barokzang van Chimay in 2006, hij werd verkozen tot klassiek artiest van het jaar 2009 bij de Octaves de la Musique en “Young Musician of the Year Award 2009” uitgereikt door de Unie van de Belgische Muziekpers.
Nicolas Achten studeerde zang, luit, klavecimbel, oude harp en directie aan de Koninklijke Conservatoria van Brussel en Den Haag; hij voltooide zijn opleiding tijdens verschillende masterclasses, met name aan de Barokacademie van Ambronay en aan het Centre de la Voix de Royaumont.
Sinds 2004 wordt hij uitgenodigd door prestigieuze oude muziekensembles, waaronder l’Arpeggiata, la Fenice, La Petite Bande, Ausonia, les Agrémens, Akadêmia, Les Talens Lyriques, Il Fondamento, Les Musiciens du Louvre, Il Seminario Musicale, le Poème Harmonique, Akademie für Alte Musik Berlin, Ensemble Phoenix Munich, en onder leiding van dirigenten als Jean Tubéry, Sigiswald Kuijken, Marc Minkowski, Christophe Rousset en René Jacobs.
Tegenwoordig is hij één van de weinige klassieke zangers die zichzelf begeleidt en daarmee het historische gebruik nieuw leven inblaast. Om deze aanpak te verdiepen en zijn onderzoek in de praktijk te brengen, richtte hij het ensemble Scherzi Musicali op, waarvan de concerten in heel Europa alsook de 13 opnames unaniem enthousiast werden onthaald door het publiek en de internationale pers (Diapason d’or, Diapason découverte, Choc de Classica, Joker de Crescendo, La Clef de ResMusica, Prelude Classics Award, Muse d’Or, Ring de Classique Info, “Outstanding” in de International Record Review, Prix Cæcilia…).
Daarnaast verkent Nicolas ook atypische ontmoetingen, in een duo met de volksaccordeonist Didier Laloy, of in een trio met de jazzsaxofonist Manu Hermia of de pop/rock-zanger Kris Dane.
Nicolas Achten is hoofddocent zang oude muziek en luit, en doceert temperamenten en stemming aan het Conservatoire Royal de Bruxelles. Hij was muzikaal directeur van de zomercursussen van Muziektheater Transparant van 2007 tot 2015, en wordt regelmatig uitgenodigd voor masterclasses in heel Europa (Operastudio Vlaanderen, SIMAW in Namen, University of East Anglia, de Yorke Trust in Norfolk, Conservatorio Milano, …).
Tarieven:
Voorverkoop: 35€/25€/20€/10€/5€
Verkoop: 40€/30€/25€/10€/5€