Ensemble Correspondances

Vrijdag 16 februari
20:30

©Alban van Wassenhove

Lamentations des hommes, Marc-Antoine Charpentier

Marc-Antointe Charpentier en Henri Du Mont

De Klaagliederen van de profeet Jeremia in het Oude Testament betreuren de verwoesting van de Tempel van Jeruzalem door de Babyloniërs zes eeuwen voor Christus. Meer dan tien eeuwen later gingen ze van de Joodse liturgie naar de christelijke traditie en namen ze hun plaats in het officie van de Goede Week in.

De “offices de ténèbres”, die op muziek werden gezet, hadden een sterke invloed op het religieuze leven in heel de Grote Eeuw. Van de 600 kloosters in Parijs tot de abdijen in alle provincies van het koninkrijk, en niet te vergeten bepaalde parochies, profiteerden de geestelijken van deze buitengewone ceremonie om hun stempel op de zielen te drukken. Het ritueel bestond erin dat geleidelijk de duisternis werd opgewekt met het doven van kaarsen. Langzaamaan verlieten componisten het sobere vlakke lied en kwamen met sublieme polyfone werken, die meestal uitgevoerd werden in kloosters. Hun schriftuur veroorzaakte een soort betoverend effect, door de structuur van de tekst die werd doorspekt met Hebreeuwse letters op de lange vocalises. Charpentier is de componist uit deze periode die de meeste leçons de ténèbres schreef. Zijn stijl varieert duidelijk naargelang de context: van de bloemrijke ornamentatie van de Abbaye-aux-bois tot de prachtige ernst van de Leçons pour les Jésuites in dit concert, de muziek is altijd van ongekende diepte en vurigheid…

Paco Garcia, André Perez Munio, haute-contre
Jordan Mouaïssia, Randol Rodriguez, tailles
Etienne Bazola, Lysandre Châlon, basses
Béatrice Linon, Paul Monteiro, viool
Lucile Perret, Marine Sablonnière, fluit
Gauthier Broutin, basse de violon
Mathilde Vialle, basse de viole
Thibaut Roussel, theorbo
Sébastien Daucé, orgel en leiding


Biografieën

Correspondances

Correspondances werd opgericht in 2009 en bestaat uit een groep zangers en instrumentalisten, allen specialisten in de muziek van Le Grand Siècle, onder leiding van klavecinist en organist Sébastien Daucé. In slechts een paar jaar tijd is het ensemble een referentie geworden in het repertoire van 17e-eeuwse Franse muziek, met zowel muziek met klanken die de hedendaagse luisteraar direct aanspreken als met zeldzamere, originelere vormen.

De herontdekking van niet eerder gepubliceerde werken en het zo dicht mogelijk benaderen van het 17e-eeuwse spel vormen de kern van het project van het ensemble. De langlopende onderzoeksprogramma’s hebben al ontroerende resultaten opgeleverd, zoals de monumentale reconstructie van de kroning van Lodewijk XIV, of de partituur van het Ballet Royal de la Nuit, waardoor we een belangrijk muzikaal moment van de 17e eeuw kunnen herontdekken, dat het bewind van de Zonnekoning inluidde.

De toewijding van het ensemble om zowel gevestigde componisten als vergeten musici nieuw leven in te blazen heeft geresulteerd in zeventien opnames met het Harmonia Mundi label, die in Frankrijk en daarbuiten lovend zijn ontvangen. Deze bevatten Litanies de la Vierge (2013), Pastorale de Noël (2016), Histoires Sacrées (2019) van de favoriete componist van het ensemble, Marc-Antoine Charpentier; de Meslanges pour la Chapelle d’un Prince (2015) van Etienne Moulinié; de Grands Motets van Henry du Mont (2016) en Michel-Richard de Lalande (2022); Perpetual Night, het debuutalbum van soliste Lucile Richardot (2018); en Buxtehude’s Membra Jesu Nostri (2021).

In dezelfde geest van herontdekking wil Correspondances voor de lyrische scene die aan de opera voorafging, Franse en buitenlandse toneelvormen leven inblazen, zoals hofballet, sacrale geschiedenis, semi-opera of ook het Engels masker. In 2017 zag het Ballet royal de la nuit het licht in het Théâtre de Caen, een grandioze en magische vorm voor de 21e eeuw van choreografe Francesca Lattuada. Het ensemble zet zijn verkenning van de experimentele formats die Le Grand Siècle kenmerkten voort met Songs, geregisseerd door Samuel Achache voor de stem van Lucile Richardot, en het Engelse masker Cupid & Death, gecreëerd in 2021 in het Théâtre de Caen, een excentriek amusement in het hart van een omgekeerde wereld gecreëerd door Jos Houben en Emily Wilson. Eveneens in 2021 zal Correspondances voor het eerst optreden op het Festival Lyrique d’Aix-en-Provence met Combattimento, la théorie du cygne noir, een utopische compositie gebaseerd op de reconstructie van de ideale stad uit de werken van Monteverdi en zijn Italiaanse collega’s uit het begin van de 17e eeuw, verbeeld door Silvia Costa.

Buiten de gebaande paden brengt Correspondances polyfonie en opera naar plaatsen waar het het minst verwacht wordt. Sinds 2020 fietst het ensemble elke zomer over de wegen van Normandië om de muziek van de 17e eeuw naar het hart van de dorpen en het platteland te brengen. Het is een muzikaal, sportief en Normandisch avontuur voor jong en oud.

Correspondances is te zien in het theater van Caen. Het is geassocieerd met het Museum van Louvre. Het ontvangt creatieve residentiesteun van La vie brève – Théâtre de l’Aquarium. Correspondances wordt ondersteund door het Ministère de la Culture – DRAC Normandie, de Région Normandie, het Département du Calvados en de Stad en het Theater van Caen. Het ensemble wordt gesteund door de Correspondances Foundation, die muziekliefhebbers verenigt die onderzoek, uitgave en uitvoering van 17e-eeuwse muziek ondersteunen. Het ontvangt regelmatig steun van het departement Calvados, het Institut Français, ODIA Normandie en het Centre National de la Musique voor zijn concert-, export- en opnameactiviteiten.

Ensemble Correspondances is lid van Arviva – Arts vivants, Arts durables, en zet zich in voor de ecologische transitie van podiumkunsten. Het ensemble is lid van FEVIS, Profedim en het European Early Music Network.

Sébastien Daucé

Organist en klavecinist Sébastien Daucé wordt gedreven door het verlangen om een rijk en weinig bekend repertoire van zeventiende-eeuwse Franse muziek tot leven te brengen.

Tijdens zijn studie aan het Conservatoire Supérieur de Lyon ontmoette hij de toekomstige leden van Correspondances. Hij kreeg les van Françoise Lengellé en Yves Rechsteiner. Aanvankelijk veelgevraagd als continuospeler en dirigent (Pygmalion Ensemble, Festival d’Aix en Provence, Maîtrise & Orchestre Philharmonique de Radio France, enz.), richtte hij in 2009 het ensemble Correspondances op in Lyon, dat zangers en instrumentalisten met een voorliefde voor het Franse sacrale repertoire van Le Grand Siècle samenbrengt.

Met het ensemble, dat hij dirigeert vanaf klavecimbel of orgel, reist hij door heel Frankrijk en de wereld en maakt hij regelmatig opnames voor de radio. Sébastien Daucé en het ensemble Correspondances zijn in residentie bij het Théâtre de Caen, waarmee ze hun eerste podiumprojecten ontwikkelen (Trois Femmes geregisseerd door Vincent Huguet in 2016, daarna het Ballet Royal de la Nuit, het legendarische hofballet waaruit de mythe van de Zonnekoning is ontstaan, geregisseerd door Francesca Lattuada in november 2017). Het avontuur wordt voortgezet met het Engelse masker Cupid & Death in 2020, een wederopstanding van The Rite of Louis XIV in 2021 en een David & Jonathas De Charpentier het volgend seizoen. Sébastien Daucé en het ensemble Correspondances zijn ook verbonden aan de Opera en de Kapel van het Kasteel van Versailles en het Louvre Museum.

Japan, Colombia, de Verenigde Staten en China zijn mijlpalen in de carrière van het ensemble, naast regelmatige samenwerkingen in Europa (Engeland, Duitsland, Benelux, Nederland, Italië, Polen). Met de steun van het harmonia mundi label, een pionier in vele opzichten in het barokrepertoire, heeft de verkenning door het ensemble van een weinig gespeeld en vaak onuitgegeven repertoire geresulteerd in een discografie van zeventien opnames die lovende kritieken hebben ontvangen: Diapasons d’or de l’année, ffff Télérama, Editor’s Choice de Gramophone, Chocs de l’année de Classica, Prix de la Critique Allemande du disque, Prix Cécilia de la critique belge…

Het ensemble heeft internationaal lof geoogst: in 2016 won het prijzen tijdens de Echo Preis ceremonie in het Konzerthaus in Berlijn in de categorieën Beste Wereldpremière voor het Concert Royal de la Nuit en Beste Jonge Dirigent van het Jaar; het Australische tijdschrift Limelight bekroonde het tot Beste Opera van het Jaar 2016 voor het Concert Royal de la Nuit.

Naast zijn activiteiten als musicus werkt Sébastien Daucé samen met vooraanstaande 17e-eeuwse specialisten, publiceert hij regelmatig artikelen en neemt hij deel aan grote uitvoeringspraktijkprojecten. Gepassioneerd door de kwestie van muzikale stijl, bewerkt hij de muziek van het ensemble en gaat zelfs zo ver dat hij volledige hercomposities voorstelt wanneer dat nodig is, zoals het geval was voor het Ballet Royal de la Nuit.

Van 2012 tot 2018 gaf hij les aan de Pôle Supérieur de Paris. In 2018 was hij artistiek gastdirecteur van het London Festival of Baroque Music. In 2023 wordt hij artistiek directeur van de Promenades Musicales du Pays d’Auge.