FRANÇAIS / ENGLISH
Het Première-kamermuziekconcours op historische instrumenten wil jonge musici promoten die hun artistieke, wetenschappelijke en retorische benadering op de voorgrond plaatsen. Het is het subtiele evenwicht tussen al deze kwaliteiten dat het concours wil onthullen aan een open en enthousiast publiek. Oude muziek is in constante evolutie, met uitvoeringscodes die veranderen naarmate uitvoerders historische bronnen lezen en hernemen. Dit concours is een ideale gelegenheid om dit te actualiseren, om het een nieuw leven in te blazen.
« Ceci n’est pas un concours »
Deze titel, een parafrase op de beroemde uitspraak van de Belgische schilder René Magritte, hadden we aan het Premièreconcours kunnen geven. De term wedstrijd roept maar al te vaak beelden op van competitie, prestatie en rivaliteit die niet thuishoren in artistieke creatie. Bij dit soort concours zijn alle deelnemers collega’s met wie je mogelijk gaat samenwerken. Ons doel is om kamermuziekensembles van de nieuwe generatie te selecteren die op briljante en verschillende manier voldoen aan de drie vereiste benaderingen: artistiek, wetenschappelijk en retorisch. En om deze ensembles de kans te bieden op te treden op een uitstekend festival voor oude muziek, waar ze gehoord zullen worden door een enthousiaste jury en publiek.
PREMIÈRE 2026
Dresden en Saksen
Na de Grand Tour in 2023, Brussel en Nederland in 2024 en de Repubblica Serenissima van Venetiëin 2025, ontvouwt de editie 2026 van FestiVita! een muzikaal programma rond Saksen, en meer bepaald haar hoofdstad Dresden. Het is binnen deze nieuwe editie van FestiVita! in de prachtige zalen van de Cercle Royal Gaulois in hartje Brussel dat deze nieuwe editie van het “Concours Première” zal plaatsvinden.
Als opvolgers van Lionel Meunier in 2022, Marco Beasley in 2023, Bernard Foccroulle en Frédéric de Roos in 2024 en Amandine Beyer in 2025, zullen Kris Verhelst en Peter Van Heyghen de peetmoeder en peetvader zijn van FestiVita! 26. Als twee bekende Belgische muzikanten zullen ze hun liefde voor de Saksische muziek delen tijdens concerten en discussies, met name aan de “Ronde Tafel”. Ze zijn ook de peetvader en -moeder van de Premièrewedstrijd.

Kandidaten worden geselecteerd op basis van drie criteria:
— Artistiek criterium: de kwaliteit van de muzikale uitvoering.
— Wetenschappelijke benadering: de kwaliteit van het historisch/cultureel onderzoek, zowel wat betreft de inhoud als de keuze van het programma, de organologische integriteit, het respecteren van historische praktijken (gevoel voor stijl, versiering, improvisatie, retoriek, instrumentatie, uitspraak, basso continuo, stemmingen, plaatsing van musici, enz…)
— Retorische aanpak: de kwaliteit van de communicatie met het publiek door middel van een mondelinge presentatie, die de luisteraar uitnodigt om beter te genieten van de muzikale uitvoering. Deze communicatie in het Frans, Nederlands of Engels kan origineel, creatief, enz. zijn.
Na een voorselectie via video worden vijf winnende ensembles uitgenodigd om deel te nemen aan de finale op FestiVita! 26 op zaterdag 22 februari 2025, waar ze concurreren voor de Prijs Première en/of de Prijs van het Public. Voor dit optreden ontvangt elke deelnemer een honorarium van 500 euro.
We kijken ernaar uit je te ontmoeten en je te beluisteren,
Marc Vanscheeuwijck, Voorzitter van de Première-wedstrijd
Kris Verhelst en Peter Van Heyghen, peetmoeder en -vader van FestiVita! 26
Michel Keustermans, artistiek directeur van FestiVita!
”Research must help us to (…) keep our eyes open to the inherently critical and revisable nature of our regulative concepts. Most importantly, it helps us overcome that deep-rooted desire to hold the most dangerous of beliefs that we have at any time got our practices absolutely right.” Lydia Goehr, The Imaginary Museum of Musical Works: An Essay in The Philosophy of Music (Oxford: Clarendon, 1992), 284.
“Onderzoek (…) moet ons helpen onze ogen open te houden voor het intrinsiek kritische en herzienbare karakter van onze concepten. Nog belangrijker is dat het ons helpt het diepgewortelde verlangen te overwinnen om de zeer gevaarlijke overtuiging te koesteren dat we op een bepaald moment absoluut correcte praktijken hebben gevonden”.
Dank aan de spelers van de Nationale Loterij

VORIGE EDITIES
PREMIÈRE 2025

PREMIÈRE 2024
PRIX PREMIÈRE: ENSEMBLE MURMURE
Maureen De Smet blokfluiten
Lysianne Vincent blokfluiten
Marwane Champ cello
Baptiste Zeronian klavecimbel

LAUREATEN:
CAIRN
Margaux Goubet blokfluit
Lysianne Vincent blokfluit
Maureen De Smet blokfluit
Veronica Samyn blokfluit
HARMONIA PARNASSIA
Marguerite Wassermann viool
Maya Webne-Behrman viool
Bianca Cucini viola da gamba
Josef Laming klavecimbel
PETUNIA
María de Lourdes Pomares viool
Ajda Porenta viool
Alba Mariela Meza altviool
Julia Dolz Martínez cello
DUO YAMANE
Futo Yamane cello
Yuki Yamane fortepiano
PREMIÈRE 2023
PRIX PREMIÈRE EN PRIX DU PUBLIC: LA VOIX DE L’ÂME
Bianca Alves, soprano
Vasco Pereire, fortepiano

LAUREATEN:
PRATTICA DI MUSICA
Andrea Gavagnin, stem
Justin Glaie, chitarrone & lirone
Victor Barbero, klavecimbel & orgel
ARCHIPEL CONSORT
Clémence Schiltz, Rebecca Lefèvre & Barbara Hünninger, viola da gamba
DELTA
Adriaan Lauwers, theorbo, gitaar & stem
Anne-Sophie Eiselé, viola da gamba
AYRES EXTEMPORAE
Teresa Madeira et Victor Garcia, cellos
Xenia Gogu, viool